[Talk-dk] Vejklassen Tertiary

Allan Gyldendal Frederiksen agf at syddjurs.dk
Ons Apr 8 13:59:32 UTC 2015

Vil også lige give snerydning et par ord med på vejen, vi har det også tilgængeligt, ligesom de fleste andre kommuner (http://www.syddjurs.dk/sne)

Men det løser ikke problemet. Motorvej, motortrafikvej og primærruterne er statsveje. Det efterlader så secondary,  tertiary og unclassified klasserne til kommuneveje og de private veje. Vinterklasse 1 bruges hos os, til meget andet end sekundærruterne. Og Vinterklasse 2 går også længere ned i vejklassen end jeg mener tertiary bør gøre, så hvis man vil bruge snerydning som kilde, vil man her i vores område få væsentligt flere tertiary veje selvom man bare ville holde sig til vinterklasse 2.

Så snerydnings kriteriet vil også producere nogle dilemmaer, men kan måske i nogle tilfælde være med til at afgøre sagen. Men det er nu nok noget som ligeså godt kunne afgøres ud fra luftfotoet, hvis valget står mellem to veje. Det er derfor ikke sikkert at arbejdet med at finde dem hos hver enkelt kommune vil stå mål med resultatet.

Venlig hilsen

Allan Gyldendal Frederiksen