[Talk-dk] Apropos Vejtyper

Sonny B. Andersen sba at bukhmark.dk
Lør Aug 1 12:23:49 UTC 2015

Apropos vejtyper i kolonihaveforeninger så jeg i går et lignende problem, som nok har været oppe et par gange. Det drejer sig om grusveje, mere specifikt Hejnæsvej (rel.42949497) og Munkedalsvej (rel.42954302) ved Silkeborgsøerne. Begge er tagget med unpaved, grade2 og det svarer fint til en befæstet grusvej uden midtergræs (og så er man dækket ind hvis renderen ikke respekterer tracktype). Desuden er Hejnæsvej tagget med motorcar=private, korrekt, selv om jeg så en postbil, og highway=residential, korrekt, der er beboelse på vejen.

Men Munkedalsvej er tagget: higway=unclassified, og det forstår jeg ikke. Iflg. "det grønne salmevers" (info-skiltet ved privat skov) er uvedkommende motorkørsel ikke tilladt, at der ikke er tagget motorcar=private må være en forglemmelse. Men selv om der ikke er nogen adresser på denne vej, så bruges den som adgang til en driveway til en ejendom, så den er vel også residential ??

Så er der som vanligt et par highway=footway, selv om der altså ikke er flisebelagte fortove i skoven, så de skal selvfølgelig rettes til highway=path.

I øvrigt er der også nogle useriøse vejnavne i skovene, "Opvarmningsbakken", "Bandana Hill" og "Killer Hill", som vel burde slettes; - men det er måske MTB-ruter, selv om de ikke er markerede som sådan ??

/sba-dk