[Talk-dk] [OpenStreetMap] Hjart har kommenteret på et af dine ændringssæt

Niels Elgaard Larsen elgaard at agol.dk
Man Aug 24 18:11:10 UTC 2015

On 21-08-2015 10:53, Sonny B. Andersen wrote:
> Som altid kunne en redigeringsbemærkning misforstås, så jeg skulle nok
> have skrevet: "Der er ikke fortove på kirkegårde", men min
> tommelfingerregel er at 'footway' kun bruges om flise/asfalt-stier i
> bymæssige områder. Ellers er jeg enig i, at highway-taggene som regel
> relaterer til anvendelse.
>
>      Rettelsen er baseret på denne definition
> <https://en.wikipedia.org/wiki/Sidewalk> hvoraf det fremgår at den
> professionelle engelske sprogbrug sætter lighedstegn mellem footway og
> sidewalk

Denne her ser lidt anderledes op det:

https://en.wiktionary.org/wiki/footway

> og af denne web-side
> <http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Path_examples> hvoraf det fremgår at
> 'footway' er flisebelagt/asfalteret og 'path' alt mulig andet, som man
> kan definere efter behov.

Det synes jeg nu ikke fremgår så klart. Der er i alt fald ikke eksempler
på noget, jeg ville tagge som footway, som ikke også bliver det på den side.

>- Så jeg holder fast i min opfattelse: stier
> på kirkegårde skal tagges som 'path'

Der er en diskussion på:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Talk:Tag:landuse%3Dcemetery

Apropos det, så tegner jeg highway=service på kirkegårde, der hvor der
er gjort plads til at rustvogne og handicapbusser mm kan komme frem.

Kirkegården burde måske også være tagget som amenity=grave_yard

>      Jeg har en mistanke om, at den generelle mapper-opfattelse er, at
> når det hedder 'cycleway' for cyklister, så må det også hedde 'footway'
> for fodgængere. Det er altså ikke rigtigt, men sådan er der jo så mange
> sproglige særheder.

tags får jo lidt deres eget liv på OSM.
Fx tagger vi også veje som highway, selvom der ikke er offentlig adgang:
https://en.wikipedia.org/wiki/Highway