[Talk-dk] Hvordan mappes en almindelig cykelsti langs en landevej?

Niels Elgaard Larsen elgaard at agol.dk
Tor Dec 3 21:38:30 UTC 2015

Asger Frank:
> Det drejer sig om en helt almindelig cykelsti, envejs, typisk langs en
> landevej, med omkring 1-3 meter flad græsrabat imellem.

> Intet taler således umiddelbart imod en track.

Helt enig.

> Imidlertid kan jeg se, at virkelig mange af den type er tegnet som sin
> selvstændige cycleway.

Det irriterer også mig.

Der er to problemer, dels bliver al ting mere bøvlet hver gang der et
vejkryds.

Dels laver dem der tegner den slags cykelstier det ikke færdigt, og så
skal vi andre rydde op forbinde til krydsende indkørsler osv.

Se fx:

Hvis man cykler nordpå ad landevejen og skal til venstre ad
Filipsdalvej, så bliver det en lang omvej, hvis man bruger OSM.

Og på et luftfoto er det tydeligt, at der lidt sydpå mellem Filipsdalvej
og Tystrupvej er en fin asfalteret forbindelse hvor man kan krydse
mellem de to cykelstier, men det er heller ikke med på OSM.

Og hvis man kommer cyklende fra Tystrupvej og vil dreje til venstre ad
landevejen så kan man ifølge OSM ikke bruge cykelstien. Det samme hvis
man kommer fra Filipsdalvej og skal til venstre.

Og de fleste cyklister ville jo ikke have noget problem med at trække
cyklen over græsstykket.

> På grund af dette problem er jeg faktisk gået lidt i stå med at mappe
> cykelstier, og jeg ville jeg endnu mindre kunne rette i andres.
> Fortolker jeg wiki’en rigtigt, eller tegner man efter sin præference?

Jeg har heller ikke lyst til at arbejde videre på den slags cykelstier.
Men det kan være, at jeg sletter nogle af dem og laver dem om til tracks.
Hvis det altså er noget, vi er enige om her på listen.

Og jeg må hellere tilstå at jeg selv kom til at mappe en cykelsti, som
også burde have været som track.

http://www.openstreetmap.org/way/383816187

Men det skal jeg nok rette. Selv om den må kandidere til Danmarks
korteste cykelsti.