[Talk-dk] village eller hamlet

Soren Johannessen soren.johannessen at gmail.com
Man Dec 7 09:18:56 UTC 2015

Hej alle sammen

Alle danske landsbyer under 200 indbyggere (som jeg ville give
place=hamlet i OSM regi)  ca. 6552 stk (Kilde Geodatastyrelsens
Stednavne Database) har jeg i et uMap kort samt angivet indbygger
antal (2013 tal) - Indbyggerantal kommer fra Geodatastyrelsen
Stednavne database og er selvfølgelig frie oplysninger og kan tilføjes
i OSM med tag

population=XXTAL - Der har været en del vilde tal gætterier nogen har
tilføjet landsbyer (hamlets) population tagget, som jeg så løbende har
rettet til Geodatastyrelsens tal. Og jo der er spøgelsesbyer i Danmark
hvor der ingen bor (rettere sagt ej tilmeldt CPR, som alt optælling er
baseret på)

- læs her samt linket til uMap kortet (tager lidt tid at indlæse)
http://www.microformats.dk/2014/06/26/mindre-aendring-i-klyngekort-for-6552-danske-landsbyer/

Såvidt jeg kan se så mangler vi at få ca. 1600 af disse meget små
danske landsbyer (place=hamlet, name=XXNAVN) med på OSM DK

Til orientering så er der ca. 1450 byer,landsbyer, storbyer med over
200 indbyggere i Danmark jfr. Danmarks Statistik.

Vh.
Søren