[Talk-dk] Copyright

Michel Coene michel.coene at gmail.com
Tir Dec 29 16:35:55 UTC 2015

Lidt udvidet info: Domstoler behandler typisk to typer sager: civil sager
og straffesager. Hvis du kaster en mursten igennem mit vindue, er det et
civil sag. Politiet kan og må ikke gøre noget medmindre jeg (eller en
anden, e.g. mit forsikring selskab) anmelder dig og kræver at du betaler
for skaden.  Hvis vi ender foran et domstol skal jeg kunne bevise at jeg
har led skade, og du er ansvarlig.  Hvor meget musik selskaber nu også
gerne vil have dig til at tror på det, der er ingen politibetjente i gang
med at tjekke om du ulovlig downloader Adele.  Musikselskaberne skal selv
gøre det, og så skal de anmelde dig til politiet.   Det er derfor man
aldrig hører om retssag: de skal kunne bevise at det er dig, og ikke en
nabo som har gættet sig til dit WIFI password.  Hvad de gør i praksis er at
få deres advokater til at skrive truende breve og håber at du går med til
at betale dummebøde.  Så selv hvis restaurant ejeren spiser for meget sjove
champignoner og slæber dig i retten, skal han kunne bevise at du har voldt
ham skade.  Det bliver godt nok oppe ad bakken.  Google til gengæld, kunne
betragte OSM som en konkurrent.  Det er også derfor du ikke må kopiere af
Google maps.   Straffesager kræver ingen anmeldelse.