[Talk-dk] Stier og veje i Jægersborg Dyrehave

Jørgen Elgaard Larsen jel at elgaard.net
Fre Jan 2 14:40:12 UTC 2015

Michael Larsen skrev:
> Her er et eksempel, tre gårde på deres egen vej. Helt klart unclassified vil
> jeg mene.
>
> https://www.openstreetmap.org/way/121806882
>
> Hvis der kun havde været to gårde og de havde ligget side om side - havde det
> så været service+driveway?

Du kan jo kigge på vejen lige ved siden af:
  https://www.openstreetmap.org/way/141247255

Den er lidt længere, men har kun to huse. Den er tagget som
service/driveway.

Lad os et kort øjeblik lade som om, at Rosenvangsvej ikke havde sit eget
navn:

Det giver ingen mening at lade vejtypen afgøres af antallet af huse på
vejen. Det må være vejens brug, der er afgørende, uanset hvor mange
huse, der er. Vi tagger ikke en hovedvej som residential, bare fordi der
ligger mange huse ved den. Og vi tagger ikke en villavej som service
eller unclassified, bare fordi den kun har ét hus.

De to ovennævne sideveje burde altså tagges ens. Begge vejes funktion er
tilsyneladende at fungere som adgangsvej fra den store vej til de huse,
der ligger der. Så efter min mening burde de begge være
highway=service,service=driveway,surface=unpaved.

MEN: Der så åbenbart nogen, der har givet Rosenvangsvej sit eget navn.
Dermed er vejen blevet ophøjet til noget mere end bare en indkørsel.
Primært kan man bruge den til rutebeskrivelser ("du skal dreje til højre
første gang efter Rosenvangsvej").

Man kan så diskutere, om det bør medføre, at den får en anden markering,
f.x. highway=unclassified. Det er et vurderingsspørgsmål. I dette
tilfælde vil jeg nok mest hælde til at tagge den som
highway=unclassified,surface=unpaved.

- Jørgen