[Talk-dk] Brandveje

Rasmus Vendelboe r.vendelboe+osm at gmail.com
Tor Jul 23 14:41:13 UTC 2015

Hej alle,

Afledt af note 397487 skal vi have omtagget en vej så den i fremtiden
bliver til en brandvej. Så vidt jeg kan se er brandveje en opfindelse som
kommer af Bygningsreglementets 2010 §5.6.1. Den pågældende vej er altså
primært til brandbiler, men så vidt jeg forstår er der vel ikke noget til
hinder for at den passeres i hverken bil på cykel eller gåben sålænge der
ikke parkeres på den? Medmindre de selvfølgelig er skiltet sådan, hvilket
den ikke er i det her tilfælde.

Jeg tænker, at såfremt den tagges som:highway=service, access=private kan
ruteplanlæggere få ideen om den ikke må benyttes. Highway=footway/cycleway
er det ikke, selvom disse udgør primær trafik på veje. Mangler vi måske et
dedikeret service=* tag til sådan nogle veje eller har jeg overset noget?
Hvordan vil i andre tagge en brandvej?

[1]
http://www.openstreetmap.org/note/397487#map=18/56.15880/10.19622&layers=N

Med venlig hilsen