[Talk-dk] hvad er rundkørsler?

Rasmus Vendelboe r.vendelboe+osm at gmail.com
Man Mar 23 19:06:34 UTC 2015

En rundkørsels er ikke noget der eksisterer i færdselsloven, men der må
kræves to samtidigt. Du har A) en cirkulær vej hvor start og slutpunkt er
det samme og B) påbudstavle D12 (samt D11) ved indkørslen på vejen.

http://www.openstreetmap.org/way/8120345
Ligner noget der kan være konverteret til en privat fællesvej. Så er det
ikke nødvendigvis en rundkørsel, men en "parkeringsplads"/vendeplads.

http://www.openstreetmap.org/way/192952657
Er næppe en rundkørsel. Det ligner en vejforskønnelse som bruges til
optimering af parkeringspladsområde. Bør undersøges IRL.

http://www.openstreetmap.org/way/146702887
Ligner en kombineret parkeringsplads/vendeplads hvor du må køre begge veje
rundt, omend du nok kommer til at møde en del had fra de der kører højre
rundt.

I alle tre tilfælde vil det dog ikke rigtigt gøre det store om vi taggede
som rundkørsler eller ej.

splittet med et midterrabat.

Det bør altid være anvist med et D11 påbudsskilt? Alternativ en helle, som
det snart er 10 år siden jeg så sidst.

Med venlig hilsen
Rasmus Vendelboe