[Talk-dk] folkeregisteret i OSM?

Niels Elgaard Larsen elgaard at agol.dk
Tor Maj 21 12:45:10 UTC 2015

On 21-05-2015 07:03, Michael Larsen wrote:
> Hej,
>
> Jeg er enig, det bliver fuldstændig umuligt at vedligeholde den slags
> information. Et tilsvarende fænomen jeg har observeret er sommerhusudlejere,
> som markerer sommerhuse de pt. har til  udlejning. Se fx:

> Navnene som de tilføjer er sikkert ren fantasi,

Ja, det må du nok sige. Det ser ud til at dk-ferien har oprettet 600
adresseknuder, med husnavne taget fra vejnavne, planter og dyr. Og så
tilføjet deres eget interne reference

> og efter nogle år og denne
> information evt. er blevet ugyldig så har de ikke den store incitament til at
> få den slettet igen. Endnu mindre end hvis det var personlige adresseknuder...

Jeg bryder ikke om de dublerede adresseknuder. Og som du siger,
husnavnene er helt sikkert fiktive. Der er jo ingen, der navngiver deres
hus "(A355)" eller "(L264)"

Det er også noget rod, at de bruger en URL som "operator".

Det burde vel være:

operator=dk-ferien
website=https://www.dk-ferien.de/daenemark/ferienhaus/Lxxx.html
ref:dkferien=Lxxx

Hvis man ejer et hus, kan jeg ikke se noget galt i, at man tegner det
ind på OSM og navngiver bygningen. I alt fald, hvis navnet også er malet
på huset.

Måske kunne vi kontakte dk-ferien og foreslå dem et bedre system.
Det ville måske også virke bedre på mobile klienter, hvis fx websider
blev tagget korrekt.

Og så kunne de jo skrive til alle sommerhusejere og opfordre dem til at
mappe fx opførelsesår, areal, etager, indkørsler, stier, græsplæne,
indgange, og evt husnavn.

> /Michael

Så vil jeg slette det.

Jeg har også slettet nogle knuder af typen "stedet hvor Peter faldt og
slog sig på en sjov måde".

Jeg er bare lidt forsigtig, for jeg synes ikke at det er i nærheden af
at være spam eller vandalisme. Det er mest begyndere, der øver sig med
nogle mindre seriøse, men uskyldige, redigeringer. Og jeg vil nødigt, at
de bliver skræmt væk fordi deres første redigeringer bliver omgjort.