[Talk-dk] En ny type vej

Asger Frank asgerf at gmail.com
Fre Nov 6 10:55:27 UTC 2015

Den nye vejtype fortjener en god skriftlig betegnelse.

I rapporten fra Vejdirektoratet skrives konsekvent  2 minus 1 vej.
Nogle medier har forsøgt at gøre stavemåden bedre i egne artikler.
Heldigvis bruger Vejdirektoratet på Youtube det ord som må være rigtigst: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1SUOtN_5PjJwh9DaTG9NVunc4HPW81NSM-t6uzgsBn8s/pubhtml <https://docs.google.com/spreadsheets/d/1SUOtN_5PjJwh9DaTG9NVunc4HPW81NSM-t6uzgsBn8s/pubhtml>

Grunden til at "2-minus-1-vej" må være det rigtige er, at kun dét passer med principperne for sammenskrivning
af ord, samt regler for brug af bindestreger (bl.a. hvor tal indgår).
http://sproget.dk/raad-og-regler/typiske-problemer/bindestreger <http://sproget.dk/raad-og-regler/typiske-problemer/bindestreger>

Mvh.
Asger Frank

PS: et set alternativ, 2-1 vej, er da fint som grafisk pang, især når minus-prikkerne er synlige, men nok lovlig fortænkt som almindelig betegnelse, og mangler desuden en (binde)streg mere.
http://www.aalborg.dk/trafik-pas-og-transport/veje/aktuelle-vejprojekter/2-minus-1-vej-i-soenderholm <http://www.aalborg.dk/trafik-pas-og-transport/veje/aktuelle-vejprojekter/2-minus-1-vej-i-soenderholm>