[Talk-dk] P-pladser og navigation

Niels Elgaard Larsen elgaard at agol.dk
Tir Okt 13 19:05:11 UTC 2015

Erik Klausen:
> Hej Michel, og I andre.
>
> Jeg synes ikke at layer er løsningen her. Hvis man tegner en virtuel sti
> hen over et areal med det formål at hjælpe routeren bør stien gøres
> usynlig, den skal ikke sendes ned i undergrunden.

Jeg synes ikke at der er nogen grund til at gøre stierne usynlige. På en
perron er der fx alligevel typisk en slags "sti" i hver side. I midten
af perronen er der venteværelser, trapper, bænke, reklamestandere osv.
Mod sporet er der en sikkerhedszone, ofte markeret med gule prikker.

> Men jeg vil gerne vende tilbage til den oprindelige ide om at ændre i
> routing engine.
> I Michaels oprindelige eksempel fra Nørreskoven i Esbjerg vil routing
> engine formodentlig finde ud af at stien fra den grønne markør hænger
> sammen med P-arealet, som igen hænger sammen med stien til den røde
> markør. Men da der ligger en beslutning om at P-arealer ikke bruges til
> routning, bliver brugeren sendt en anden vej.

Jeg tror ikke at der en eksplicit beslutning. Det er bare et spørgsmål
om at P-arealer ikke er egnede til rutning.

> Hvis nu P-arealet i Nørreskoven havde været en rundkørsel, så havde
> routing enginen (har vi et bedre ord?) fundet en rimeligt optimal vej,
> rundt langs kanten på samme måde som det sker i eksemplerne fra
> Rådhuspladsen og Nytorv.

På en parkeringplads er det ret ofte tilfældet, at man ikke kan køre i
bil langs kanterne.

Og hvilke type vej skulle en ruteberegner antage, at din virtuelle vej
rundt om parkeringstrekanten er? "footpath" eller "track"?
Den slags er jo ret afgørene når man skal finde en rute.

Og hvis der nu faktisk er mappet en rigtig vej gennem parkeringspladsen,
så kan den jo være ensrette og have alle mulige access restriction. Så
skal ruteberegnere tage hensyn til, at de må bruge kanterne medmindre
der findes en vej gennem pladsen, som ikke kan bruges.

> Så vi kan altså godt route på en vej der går
> rundt og møder sig selv.

Ja, men kanterne af en parkingplads er ikke en vej.

> Når der så findes et "area=yes"-tag på vejstykket kan enginen vel
> oprette en midlertidig vej i sin arbejdshukommelse direkte mellem de to
> tilstødende stier.

Men det er jo ikke sikkert, at man kan køre den direkte vej.

> Det giver godt nok mere arbejde til enginen, men det er jo meningen med
> computere at de skal arbejde, så vi andre slipper...

På lange de fleste P-pladser med mere end een adgangvej er der jo
faktisk veje/baner på pladsen, som skal mappes alligevel. Så det er
meget lidt arbejde, vi ville slippe for.

Desuden bliver ruteberegningen mere præcis, hvis vi tegner vejene.