[Talk-dk] P-pladser og navigation

Mikkel Kirkgaard Nielsen m.kirkgaard at gmail.com
Man Okt 19 10:32:15 UTC 2015

> Parkeringspladser (amenity=parking) er ikke i sig selv  navigerbare for
> routingsoftware (se f.eks. http://www.openstreetmap.org/directions?engine=graphhopper_foot&route=55.49970%2C8.43844%3B55.49831%2C8.44200).

Det er vist mig der er den "mere erfarne", der triggede Hjarts indlæg
og diskussionen her ved tilføjelse af en p-plads i Kjersing Skov i
Esbjerg (se kommentar på changeset;
https://www.openstreetmap.org/changeset/34560493).

Hvis jeg lige skal give mit besyv med, så er p-pladsen i Nørreskoven
der blev brugt som eksempel, ikke et tilfælde man behøver diskutere så
længe. Her løber tilkørselsvejen rent faktisk langs kanten af
p-området og fortsætter (adgangsbegrænset med bom) på den anden side.
De to ville helt i overensstemmelse med virkeligheden kunne forbindes
langs kanten af p-området, hvilket jeg også nu har gjort
(http://www.openstreetmap.org/changeset/34685658).

Til gengæld kan vi nok godt få en diskussion ud af hvorvidt der skal
lefles for routeren på p-pladsen fra mit ovenstående changeset
(https://www.openstreetmap.org/way/374776998). Her er min klare
holdning at der ikke bør tilføjes kunstige ways henover eller langs
p-området, da det ikke er sådan virkeligheden faktuelt er. Pladsen
består af en stor sort flade af asfalt, og der er ikke antydningen af
spor, båse eller andre hints til hvordan man bør krydse den (min
anbefaling; undgå de brugte kondomer i NV-hjørnet).
Jeg ser en vej der ender ved tilslutningen til p-arealet i NØ-hjørnet,
og en sti der starter i SV-hjørnet diagonalt overfor, og mener også at
det bør mappes sådan. At forbinde dem med en ordinært tagget vej kun
for routeren, ville ikke være at mappe virkeligheden.

Det må være indenfor routerens opgavesæt at afgøre om et areal er
farbart for den valgte befordringstype, og hvordan det eventuelt skal
passeres. Jeg kan se at nogle allerede har gjort sig tanker i den
retning; http://anitagraser.com/2015/04/17/routing-in-polygon-layers-yes-we-can/,
men det er åbenbart noget af "det svære" siden Google heller ikke kan
;).
Routning er ikke noget jeg har anvendt eller studeret særlig meget,
men jeg kunne forestille mig at man kunne definere nogle
routningspecifikke tags, som kunne guide algoritmen i beslutningen om
hvorvidt en polygon som denne kan krydses og hvordan. Den løsning
ville da i det mindste undgå at misrepræsentere virkeligheden. Men det
er formentligt langt mere kompliceret end jeg tror ;).

I helikopterperspektivet mener jeg det er essentielt, eller i hvert
fald ret vigtigt, for projektet og den generelle anvendelighed af
data, at modellen vi bygger i så høj udstrækning som muligt er en
generisk og faktuel beskrivelse af verden, som vil kunne bruges i
andre sammenhænge end dem vi i dag kender og anvender.

Mikkel