[Talk-dk] Staveformer for vejnavne

Nick Østergaard oe.nick at gmail.com
Man Okt 19 11:35:03 UTC 2015

19. oktober 2015 kl. 11.31 skrev Uffe Kousgaard <uffe.kousgaard at routeware.dk>:
> Hej,
>
> Mange er stavet forkert ift. det jeg opfatter som gældende dansk
> retstavning.
> F.eks. "Allé", som især kan findes som "Alle" men også som "Allè" (forkert
> accent).

Med hensyn til netop Alle vs Allé.

"Alle eller allé og andre dobbeltformer
Der findes i Retskrivningsordbogen en del dobbeltformer, fx alle og
allé, med og uden
accenttegn (accent aigu). De to former er lige korrekte, og det er
valgfrit om man bruger den
ene eller den anden form. Det anbefales dog at den enkelte kommune er
konsekvent, så
enten alleeller allébruges i alle de vejnavne i kommunen hvor ordet optræder. "
 -- Se http://danmarksadresser.dk/file/383079/ds-vejledning-retskrivning.pdf

Som i øvrigt er linket på http://danmarksadresser.dk/retskrivning-vejnavne