[Talk-dk] Det er nu muligt at hente 40 cm højdemodel via WMS i JOSM - både terræn og overflade modellerne

Soren Johannessen soren.johannessen at gmail.com
Man Okt 3 10:53:25 UTC 2016

Hej alle sammen

Da Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering nu tilbyder 40 cm
højdemodeller via WMS - Så har jeg erstattet 1,6X1,6 meter højdemodel
(terræn) laget i JOSM til 40 cm terræn laget

I JOSM menuen - hedder "Geodatastyrelsen Skyggekort (40 cm)"

​

Terrænlaget viser overfladen af Danmarks terræn (se billedet nedenfor af
Færgelunden, ved Jægerspris)

​
Terrænlaget er brugbart til at opdage stier i skove fx.

Det andet laget er overflade dvs sige det viser fx bygninger,  træer,
buske, mure, hække osv højde korrekturer  i landskabet (dog ikke
el-ledninger som er fjernet)  i 40X40 cm - Det lag har jeg kaldt
"Geodatastyrelsen Overflade Skyggekort (40 cm)" - se billedet nedenfor som
eksempel.

Jeg håber at disse lag kan bruges til at få flere stier ind fra skovområder
hvor man ikke på det sædvanlige luftfoto kan se (eller meget svært ved)
disse.

Med venlig hilsen
Søren Johannessen

​