[Talk-dk] Vedr. indlæsning af data vedr. hastigshedsgrænser

Morten Rüsz mortenrusz at gmail.com
Tir Feb 7 05:40:49 UTC 2017

Hej Jørgen.

Det lyder som en god idé med kildehenvisning (må indrømme, at jeg ikke var
så opmærksom på, da jeg opdaterede hastighedsdata for Viborg Kommune). Der
vil formentig være tale om en høj grad af sofa-mapping i dette tilfælde.

Som det ser ud nu, som det også fremgår af itoworld, så er der meget få
hastighedsdata, så sandsynligheden for at korrekte oplysninger rettes til
forkerte er relativt lille. Dertil kommer, at vi i vores projekt forventer
at indsamle oplysninger om uoverensstemmelser mellem den faktiske
hastighedsgrænse og OSM-hastighedsgrænsen. Det giver mulighed for hurtigt
at samle op på og rette fejl.

Man skal desuden være opmærksom på, at der er fire former for
hastighedsgrænser:

   - Gældende hastighed – Er i princippet den generelle hastighed med
   mindre der er skiltet eller variable tavler.
   - Generel hastighed – Er den generelle hastighed hvis der ikke er
   skiltet.
   - Skiltet hastighed – Er den skiltede hastighed.
   - Variable tavler – Hvis der er variable tavler ændres hastigheden
   løbende.

Hvordan håndteres sidstnævnte i OSM?

Hvis jeg kan indsamle data i Shape-format (som angiveligt skulle være et
gængs GIS-format), er det så muligt at indlæse i en WMS-løsning?

Mvh Morten