[Talk-dk] Navngivning af butikker samt højre/ventrevendte cykelstier m.m.

Jørgen Elgaard Larsen jel at elgaard.net
Tor Feb 23 12:46:37 UTC 2017

Henrik Puukka-Sørensen skrev:
> f.eks. Netto Birkerød. Er det egentlig forkert?

Godt spørgsmål.

Vi prøver jo altid at mappe virkeligheden objektivt. Så hvis der står
"Netto Birkerød" på facaden, bør det mappes sådan. Hvis der bare står
"Netto", er det straks sværere. Ofte vil de skrive "Netto Birkerød" på
hjemmesiden og på bon'en, når du handler. Så det kan objektivt
verificeres, hvad den hedder.

Hjart skriver, at det kan være forstyrrende at se stednavne på kortet.
Det er jeg til dels enig i. Ofte er det overflødigt. Men andre gange
giver det mening: Du får at vide, at "Netto Jagtvej" har tilbud på ymer.
Men hvilken af de 49 Nettoer på Jagtvej hedder "Netto Jagtvej"?

Det er også rart i navigationsapplikationer. Du søger på "Bauhaus" og
får at vide at der er 21 kilometer til "Bauhaus Hillerød" og 27 til
"Bauhaus Glostrup". Fint nok, så kan du nemt vælge den, der er
nogenlunde i den rigtige retning.

> På dobbeltrettede veje, hvor der kun er cykelsti i den ene side vælger
> jeg cycleway:right,hvis husnumrene går i stigende rækkefølge (typisk de
> lige numre).

Du skal ikke kigge på husnumrene.

Alle veje i OSM har en retning. cycleway:right skal altid ses i forhold
til vejens retning. Det samme gælder oneway og :forward/:backward.

Desværre er alle editorer ikke lige gode til at vise retningen på en
vej. JOSM viser dem f.x. meget tydeligt, mens det er mere diskret i ID
(der skal man se efter en lille trekant inde i vejen).

- Jørgen