[Talk-dk] Begynderkursus, Sydfyn.

Michael Andersen hjart at milvus.dk
Ons Jan 11 20:47:47 UTC 2017

On onsdag den 11. januar 2017 18.30.29 CET Andreas Hammershøj wrote:
> Hej,
> jeg har i dag afholdt begynderkursus i OSM-redigering for turismefolk fra
> Sydfyn. Der er stigende interesse for at bruge OSM som database i
> turisme-branchen, både til kortbase, POI-udtræk og for selv at tilføje
> turismerelevant data..
>
> Som sædvanlig med et begynderhold var de første redigeringer lidt famlende.
> Jeg går dem igennem i morgen og håber at jeg fanger eventuelle fejl.
>
> Som del af undervisningen fik hver deltager en cykelrute som mangler at
> blive indtegnet. Ingen af dem blev umiddelbart færdige, men jeg går dem
> [...]

Jeg opdagede holdet (7 nye bidragsydere indenfor 10 min) en ½ time efter i var
begyndt og rettede en række af jeres ting mens i stadig arbejdede. Jeg
kommenterede også flere rettesæt, men desværre uden respons (man skulle få en
email når nogen kommenterer ens rettesæt, men ingen af kursisterne har
formentlig holdt øje med deres email på kurset ).

Ting jeg har noteret mig i denne forbindelse:

* Alle kursisterne benyttede Potlatch. Jeg vil tro at iD er bedre målrettet
helt nye folk.
* Potlatch var i alle tilfælde konfigureret til ikke at lukke rettesæt
umiddelbart efter upload og rettesættene blev derfor først automatisk lukket
efter en time og man kan desværre først kommentere på dem efter de er lukket.
* Havde jeg været opmærksom på kurset inden afholdelsen og havde rettesættene
været lukket straks efter upload og havde kursisterne været opmærksom på deres
email/kommentarer på rettesæt, ville jeg fint kunne have assisteret på kurset
hjemmefra  (jeg har i forvejen vejledt i massevis af begyndere ad denne vej).

Vær opmærksom på mulighederne for at følge med i aktiviterne i Danmark:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Da:WikiProject_Denmark#Aktuel_aktivitet

Tak for denne rapport om kurset. Jeg undrede mig netop over om der var nogen
der holdt kursus uden jeg vidste det ;-)

Mvh Hjart