[Talk-dk] Cykelstier versus gangstier

Niels Elgaard Larsen elgaard at agol.dk
Søn Nov 12 21:32:50 UTC 2017

Jeg har på det sidste lavet en del billeder til Mapillary på cykel.

En ting jeg har bemærket er, at mange af de stier som er tagget
highway=cycleway slet ikke er cykelstier.

Nogle af dem er gangstier, fx skiltet som
https://www.retsinformation.dk/image.aspx?id=180061&img=CH219_15_131.png
 og med cykelbarrierer.

Jeg mener at det så må være highway=path, eller highway=footway
med bicycle=no.

Dog har jeg brugt bicycle=dismount, der hvor fx en cykelrute passerer
under togspor, hvor det ikke er tilladt at cykle (fx Parkruten)

Men så er der fællestier:

https://www.retsinformation.dk/image.aspx?id=180061&img=CH219_15_134.png

Jeg mener ikke at highway=cycleway er korrekt for fællesstier.

Det må være highway=path

Og kan man så have:
bycycle=designated,foot=designated,motor_vehicle=no,horse=no
?
Altså have to gange designated?
Eller er det bedre med bycycle=yes,foot=yes, motor_vehicle=no,horse=no ?

Endelig er der stier, der ikke er mærket med skilte, bemaling på
asfalten osv. Hvis det ikke er tydeligt, at det er cykelstier, mener
jeg, at de bare skal tagges som highway=path og ikke highway=cycleway.

--
Niels Elgaard Larsen