[Talk-dk] Cykelstier versus gangstier

Jørgen Elgaard Larsen jel at elgaard.net
Man Nov 13 10:18:52 UTC 2017

Michael Andersen skrev:
> Efter oprindeligt at have brugt highway=path;bicycle=designated etc til alle
> "cykelstier"  (jeg brugte JOSM fra starten) har jeg nu i mange år brugt
> highway=cycleway også for fællesstier. (Det der endeligt fik mig til at skifte
> var https://www.openstreetmap.org/user/Richard/diary/20333)

Der er jeg nok mest enig i wislander's kommentar til samme blog post:
https://www.openstreetmap.org/user/Richard/diary/20333#comment32877

Hvis der går en fin, bred, asfalteret sti igennem en park, men den ikke
er skiltet som cykelsti, så er det efter min mening stadig en
highway=path. Der er jo netop _ikke_ noget, der siger, at det særligt er
en cykelsti.

Ja, man kan cykle på den. Men man kan også gå, ride, rulleskøjte osv. på
den.

At tagge den specifikt som cycleway giver lige så meget mening som at
tagge den som ridesti, rulleskøjtebane eller gangsti.

> Bemærk også at highway=path;... versionen kræver mindst 3 tags og at
> highway=cycleway kun kræver et tag (og derfor er langt mere overskueligt)

Man kunne også tagge den med highway=service. Det kræver også kun et
tag. Og man må både gå og cykle på en vej.

Men det vil stadig være misvisende.

- Jørgen