[Talk-dk] Cykelstier versus gangstier

Sonny B. Andersen sba at bukhmark.dk
Man Nov 13 12:09:14 UTC 2017

Igen, igen, men tak alligevel.

Jeg mest tilbøjelig til at give Niels Elgaard Larsen ret. Der er alt for mange cykelsti-tags, både i det åbne land og i parker. Brug highway=path + designation og helst også et surface-tag. Et særligt problem er de stier, der forbinder de blinde veje i villakvartererne. Dem ville man jo aldrig kalde cykelstier i daglig tale, men ikke desto mindre tagges de ukritisk (dovent?) som highway=cycleway

Jeg mener, at der i highway=cycling, ligger et uheldigt signal om, at cyklerne har fortrinsret. Jeg mener også, at en ukritisk brug af highway=footway, er uheldig, idet der ligger et signal om, at stien er asfalteret eller flisebelagt. Rundt omkring i verden er der slet ikke enighed om, hvad en footway er. Desuden knyttes disse tags desværre ofte til adgangsforhold, selv om der er meget stor forskel, lige fra den tyske generelle tilladelse til at cykle på fortove til den engelske Rights of Way.

Jeg støtter mig til denne side: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Path_examples som ser ud til at være mere objektiv end diverse guru-blogs samt den danske version, https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Da:Map_Features#Stier hvor der er taget hensyn til den danske færdselslov.

Hilsen,
sba-dk