[Talk-dk] Andre tags på adressenoder? (WAS: Nyt script til addresseopdateringer)

Jakob Barfod jakob at barfod.dk
Søn Apr 15 17:33:42 UTC 2018

> Det er meget almindeligt at udlændinge/uerfarne finder en adressenode og
> putter alt muligt andet info på. I mange tilfælde kan det umiddelbart
> virke oplagt at gøre således og ofte virker det ikke som sådan "forkert".
> Dog kan det virke det virke upassende at have alle disse osak:* tags på
> f.eks en butik og hvad sker der f.eks. hvis butikken slettes fordi den er
> lukket eller der er tale om en butik nederst i en etageejendom og den
> derfor ikke er alene om adressen?

[...]

> Steffen Møller/AWSbot "eksporterede" jævnligt diverse "fremmede" tags fra
> osak adressenoder. Eksempler i Århus: https://overpass-turbo.eu/s/xTn
>
> Jeg har også rutinemæssigt udskilt "fremmede tags" når jeg har observeret
> dem blive påsat og osmviborg er også begyndt at gøre det
>
> Slettes adresse tags på en node med "fremmede tags" fordi adressen ikke
> eksisterer længere vil jeg anbefale at den tagges med et fixme=*

Jeg er en af de "uerfarne", som efterfølgende har fået adskilt adresser og andre egenskaber. Eksempel:

https://www.openstreetmap.org/way/333312943/history

Jeg kan godt forstå princippet om at undgå redundante data, men jeg har ofte opdateret adresseinformation for fx butikker på linie med andre kontaktinformationer/åbningstider/telefon etc.
Det synes jeg giver mening, eftersom forskellige programmer (fx mkgmap til Garmins gps'er) benytter OSM's kontaktinformationer - herunder adresserne, hvis de findes. Hvis adresseinformationer _ikke_ ligger på samme node som butikken, skal man til at gætte på den korrekte adresse - oftest den adressenode, som er tættest på, men langt fra altid.

Med andre ord er det en helt traditionel datamodelleringsøvelse - og jeg kunne godt tænke mig lidt mere information: Hvornår/hvor er det besluttet, at danske adresser skal udskilles fra andre punkter (fx butikker & andre POI's?)

Venligst,

--
Jakob