[Talk-dk] Nyt værktøj i test - og github

Jørgen Elgaard Larsen jel at elgaard.net
Lør Aug 4 10:58:53 UTC 2018

Her i sommerferien har jeg nusset med et projekt til at finde mangler i
OSM i Danmark.

Den ene del kigger i SDFE's "Danske Stednavne" og finder navne, der
mangler i OSM.

Lige nu genererer den en del falske positiver! Dels er mapningen mellem
featureType i "Danske Stednavne" og tags i OSM ikke helt fintunet. Jeg
havde for eksempel ikke mappet til togstationer.

Dels er nogle navne bare forskellige - for eksempel kalder de "Nordborg
Flyveplads" for "Nordborg".

Den anden del er en genoplivning af Rasher's geniale værktøj: Den finder
adresser, der ikke ligger i nærheden af en vej med samme navn.

Jeg har også lavet den omvendte: Veje, der ikke har nogle adresser med
tilsvarende navn.

Lige nu er datasættene rigeligt store. Dels tager det lidt tid at loade
dem (serveren står på en sløv forbindelse), dels kræver de lidt rigeligt
ressourcer af browseren.

Måske bør jeg opdele de største i flere filer.

Anyway, kig på http://osm.elgaard.net for at prøve selv.

++++++

Kildekoden ligger i github.

Jeg har oprettet en ny organisation: OSM-DK.
Jeg tænker, at det vil være et godt sted at samle alle de OSM-værktøjer,
vi bruger i Danmark.

Alle, der er interesserede, kan blive medlem af organisationen.

- Jørgen