[Talk-dk] Nyt værktøj i test - og github

Jørgen Elgaard Larsen jel at elgaard.net
Lør Aug 4 15:49:30 UTC 2018

Soren Johannessen skrev:
> Vedr. manglende byer - så er det jo nok place=hamlet disse hører under ved
> en tagging i OSM  og ikke "place=town eller place=village.

Jep. Jeg checker også for place=hamlet

> En anden ting som folkene bag Danske Stednavne godt er klar over er fx
> gårdnavne - fx Mejerigård (kilde Danske Stednavne) i Lyngerup i Fr.
> sund kommune, den hedder altså Mejerigården (står på havneskiltet på
> gården)  så man skal passe på med ukritisk sofakortlægning

Ja, det er nok analogt til flyvepladserne - navnene er ikke altid helt
præcise, så der er en del falske positiver. Men navnene fra Danske
Stednavne er bedre end ingenting. Og f.x. for øer har jeg haft stor
glæde af dem.

> Andre ting vedr. navne på fx skoler - som har skiftet navn de sidste
> par år fx Skovvejens Skole Afdeling Øst (Ballerup) Her bibeholder jeg
> det gamle navn med følgende OSM tag "old_name=Egebjergskolen" - Så det
> derved stadigvæk er søgbart, da folk stadigvæk i daglig omtale bruger
> disse gamle navne.

God pointe. Jeg har tilføjet check af old_name for skoler.

Kom gerne med flere observationer af den slags, hvis I bruger værktøjet!

- Jørgen