[Talk-dk] Busholdepladser

Jørgen Elgaard Larsen jel at elgaard.net
Fre Feb 2 14:32:34 UTC 2018

Michel Coene skrev:
>     Hvis det er en P-plads som KUN bliver brugt til turist busser kan du
>     bruge Name-tagget, det vil sikker blive vist på de fleste kort.
>     Så noget som "Name=Ballerup Touring bus parking".
>     Men vi danser her lige på kanten ag det lovlige, og du burde lave
>     den mindst på Dansk og på Engelsk.

Jeg vil mene, at man skal holde sig fra at bruge name til andet end et
egentligt navn. Både af hensyn til sproget og af hensyn til søgbarhed.

Til stoppesteder ville jeg bruge:
   public_transport=stop_position
   highway=bus_stop
   bus=yes
   operator=busselskab1;busselskab2;...
   tourist_bus=designated

Til parkering KUN for turistbusser ville jeg bruge
   amenity=parking
   access=no
   tourist_bus=designated

Til parkering fortrinsvis til turistbusser, ville jeg bruge
   amenity=parking
   tourist_bus=designated

Til parkering, der kan bruges til af alle (også turist-busser), ville
jeg bruge
   amenity=parking
   access=yes
   tourist_bus=yes

Godt nok siger wikien, at tourist_bus=* kun er til veje, men jeg mener
stadig, at det giver mening.

Jeg fandt i hvert fald et par tilfælde, hvor det bliver brugt nogenlunde
som jeg foreslår. F.x. https://www.openstreetmap.org/node/5000426667

- Jørgen