[Talk-dk] Holdninger til ændringer i tagning af adresser

Jonathan Hougaard hougaardjk at gmail.com
Man Maj 7 15:41:52 UTC 2018

Hej Jørgen

- Hvis man manuelt retter placeringen af en adresse i OSM, bør man
samtidig kontakte den lokale kommune, der kan rette placeringen af
adressen i DAR. Imens denne opdatering pågår, kan man sætte
autoaws=ignore på adressenoden, der så ikke vil blive automatisk
opdateret. Det er vigtigt at huske at fjerne dette tag igen, når fejlen
er blevet rettet i DAR. Jeg vil lige overveje, hvordan jeg evt. kan
generere en advarsel, hvis en eksisterende adresse flyttes en hvis distance.

- Adresser bliver sammenlignet på 7 forskellige punkter. Hvis du skal
kunne definere, at kun et eller flere af disse punkter skal ignoreres
(f.eks. at der på en bestemt adresse ikke skal foretages automatiske
rettelser af husnummeret og kommunens navn), giver det alt for mange
ombinationsmuligheder af tags som skal ignoreres eller ikke ignoreres.
Det er ikke praktisk muligt at tage højde for så mange forskellige
kombinationer. autoaws=ignore en tænkt som en midlertidig løsning,
indtil fejlen bliver rettet af kommunen i DAR. Derfor må man, hvis man
bruger det tag, påtage sig det ansvar det er, at holde adressen
opdateret indtil det igen fjernes.

- Hvorfor tænker du ikke, at adresser med ois:fixme skal rettes? Jeg vil
meget gerne høre argumenterne bag den holdning. Se diskussionen her:

- Tanken er, at scriptet bliver køre automatisk f.eks. hver 3. time. Med
de 1090 postnumre der findes i dag, vil det svare til at hvert
postnummer bliver opdateret cirka hver 4-5 måned. Afhængig af hvilken
hosting der viser sig at være tilgængelig, kan dette tal ændre sig. Jeg
vil gerne tilføje en mulighed for, at opdatering af et enkelt postnummer
kan startes manuelt.

- Det lyder som en opgave, der er bedre varetaget af noget (semi-)manuel
validering. Måske kan der være tilfælde, hvor det giver mening af have
den samme adresse sat på flere noder. Det er næsten umuligt at
programmere noget automatik, der uden manuel indblanding kan vurdere
hvad der skal ske, hvis der er flere noder der indeholder det samme data.

Mvh.

Jonathan