[Talk-dk] Rettelser til DAR og OISfixes

Hans Gregers Petersen gregerspetersen at gmail.com
Tor Aug 22 08:32:50 UTC 2019

Hej Niels,

> Der er i alt ikke gjort et stort arbejde for at rydde op i samme
> adresse i forskellige postnumre:
>
> https://www.openstreetmap.org/node/1364214878
> https://www.openstreetmap.org/node/341019079

Der er også gjort et stort stykke arbejde dér (blandt andet med hjælp
fra undertegnede og mine kolleger) - man forsøger ret aktivt at
koordinere/forhindre, at kommuner kommer til at bruge samme husnumre
på samme "navngivne vej" (fx "Kongevejen", "Frederiksberg
Allé"/"FrederiksbergAlle" og andre der går gennem flere kommuner og
postnumre. Det er dog nemmere at forhindre nye fejl end at rette op på
de (trods alt få) fejl, der er opstået som følge af mange års
administration.

Dit eksempel er dog lovligt, og kan fx skyldes, at der forsynes varme
eller vand fra Forsyningen i Fredensborg (tidligere kommunal), til det
har man oprettet særlige adresser i en fremmed kommune.

Det hintes der også om ved at se på den tekniske standard for adressen:
Fredensborg giver "UF"  (uspecificeret eller foreløbig) -
http://dawa.aws.dk/adgangsadresser/0a3f507e-aa76-32b8-e044-0003ba298018
Helsingør giver "TK" (bygningsfacade mod vej) -
http://dawa.aws.dk/adgangsadresser/0a3f507f-e382-32b8-e044-0003ba298018
https://danmarksadresser.dk/adressedata/kodelister/teknisk-standard/

Jeg ville ikke tøve to sekunder, med at vælge at fjerne UF-adressen i
dit eksempel.

Hvis jeg kan finde tiden, vil jeg gerne se på, om vi kan smide et
eller andet på osmtools.septima.dk, der kan hjælpe med at illustrere
den slags.

Bedste hilsner,

Gregers