[Talk-dk] Redningsskilte?

Niels Elgaard Larsen elgaard at agol.dk
Ons Aug 28 20:25:02 UTC 2019

Ja, det var da en god ide.

==
Ved brug af data fra Redningsnummer.dk accepterer du at opdatere data
jævnligt og dermed holde de data du viser omverdenen ajour.
==

Hvad betyder det for os?
Betyder det at den person, der begynder at importere data til OSM lover
at blive med at gøre det?

Og hvad hvis personen ikke gør det?
OSM kan ikke være forpligtiget til at slette det hele igen.

I øvrigt et fjollet krav. For de finder vel ikke på at flytte samme
nummer fra een strand til en anden. Og der er ikke noget der forhindrer
os I at putte en håndfuld redningsnumre i OSM baseret på fx Mapillary.

==
Seneste opdateringsdato eller udtræksdato skal angives i brugerflade,
hvis datasættet trækkes hjem i eget it-system og anvendes eksempelvis
til at lave offline løsninger.
==

Vi eller OSM kan ikke forpligte brugerfladesystemer til den slags.
Men man kan vel sige at selvom selvom redningsnumre kommer i OSM laver
vi ikke en decideret offline løsning. Og der vil altid være en
opdateringsdato i OSM.

Men man kunne jo forestille sig at nogen fx lavede en app, der brugte
redningsnumre fra hele verden baseret på OSM og ikke mente de skulle
vise opdateringsdatoer i brugerfladen eller ikke kendte til
redningsnummer.dk's regler.

Jeg spiller bare djævelens advokat her. Jeg synes at det er en god ide.
Men måske skulle vi for en sikkerheds skyld spørge dem om det ville være
et problem.

Anders Hedelund: