[Talk-dk] Søer

Michael Andersen openstreetmap at stofanet.dk
Tir Apr 14 17:46:40 UTC 2020

tirsdag den 14. april 2020 17.32.14 CEST skrev Anders Wegge Keller:
> Jeg kører en dansk Twitterkonto, @DanskKvadrat. Kontoen
> finder et tilfældigt punkt indenfor DAGI500 shapefilen, og downloader 4 km²
> billeder fra google maps. Det virker rimeligt godt, men en gang imellem
> rammer den et tilfældigt punkt ude i en sø, som emsempelvis:
>
> https://twitter.com/DanskKvadrat/status/1249823489906917381
>
> Den slags billeder bliver lidt kedelige at se på i længden, så jeg kunne
> godt tænke mig at maske de områder der er tagget som water=lake ud af valget
> af tilfældige lokationer. Findes der en nogenlunde tilgængelig opskrift på
> [...]

I JOSM har jeg lige forsøgt mig med Overpass API og søgningen "natural=water & water=lake & (type:way or type:relation) in Danmark".

Det fungerer fint, bortset fra at ikke alle større søer endnu er tagget water=lake, mens et stort antal vandhuller, der måske med fordel kunne tagges water=pond, omvendt kommer med.

Mindre områder i Danmark kan du sikkert downloade via https://overpass-turbo.eu/. Vær her opmærksom på at der er grænser for hvor store datamængder browsere kan håndtere.