[Talk-dk] Søer

Anders Wegge Keller wegge at wegge.dk
Tir Apr 14 19:20:38 UTC 2020

På Tue, 14 Apr 2020 19:46:40 +0200
Michael Andersen <openstreetmap at stofanet.dk> skrev:

> I JOSM har jeg lige forsøgt mig med Overpass API og søgningen
> "natural=water & water=lake & (type:way or type:relation) in Danmark".
>
> Det fungerer fint, bortset fra at ikke alle større søer endnu er tagget
> water=lake, mens et stort antal vandhuller, der måske med fordel kunne
> tagges water=pond, omvendt kommer med.
>
> Mindre områder i Danmark kan du sikkert downloade via
> https://overpass-turbo.eu/. Vær her opmærksom på at der er grænser for
> hvor store datamængder browsere kan håndtere.

 Jeg er totalt novice i det her, så jeg bliver desværre nødt til at spørge
om noget endnu mere basalt. Jeg kan se at min browser ganske rigtigt timer
ud, når jeg prøver at gøre noget i hele Danmark. Så jeg har downloadet et
dump i pbf format for at rode med det lokalt. Jeg har så brugt osmium
kommandolinieværktøjet til at lave den samme filtrering som du har ovenfor:

osmium tags-filter denmark-latest.osm.pbf wr/natural=water wr/water=lake -o
water_dk.osm.pbf

Det ser ud til at give mig de søer der har en størrelse der vil give
kedelige billeder. Men desværre får jeg også en hel masse vandløb med, så
det bliver en jævnt stor fil at arbejde med. Kender du tilfældigvis det
værktøj godt nok til at give et hint om hvad jeg gør forkert?

--
//Wegge