[Talk-dk] Søer

Michael Andersen openstreetmap at stofanet.dk
Tir Apr 14 19:59:19 UTC 2020

tirsdag den 14. april 2020 21.20.38 CEST skrev Anders Wegge Keller:
> På Tue, 14 Apr 2020 19:46:40 +0200

>  Jeg er totalt novice i det her, så jeg bliver desværre nødt til at spørge
> om noget endnu mere basalt. Jeg kan se at min browser ganske rigtigt timer
> ud, når jeg prøver at gøre noget i hele Danmark. Så jeg har downloadet et
> dump i pbf format for at rode med det lokalt. Jeg har så brugt osmium
> kommandolinieværktøjet til at lave den samme filtrering som du har ovenfor:
>
> osmium tags-filter denmark-latest.osm.pbf wr/natural=water wr/water=lake -o
> water_dk.osm.pbf

> [...]

Jeg har desværre ingen som helst erfaring med osmium.

Men jeg har lige søgt på alle søer i DK, som var tagget "wiki*" og på den måde
fundet endnu ~150 søer, som nu også er tagget water=lake :-).

Jeg har ingen erfaring med det heller, men hvis man på https://overpass-turbo.eu/  klikker på tabben "Eksporter"->"Søgning" kommer man frem et vindue
der tilbyder "Download direkte fra Overpass-API". Jeg vil gætte på det vil
kunne gøre det. Ellers er måske en der kan fikse et script der kan snakke
direkte med API'et.