[Talk-dk] I har selvfølgelig set det, men ... :-)

Peter Leth peterleth10 at gmail.com
Søn Feb 2 07:13:43 UTC 2020

Kære alle

Det var min ide at eleverne skulle prøve kræfter med OSM.
Jeg har fået en rigtig god sparring med Søren Johannesen (da vi har lavet
et tilsvarende projekt for en 5-6 år siden med 30 unger der gik i 8. klasse
som sad en hel aften mens der var Danmarksindsamling og knoklede. Den gang
ville DR hellere dække deres event uden vores historie).

Det er mig der har stået for projektet, som er en del af de ideer jeg har
til udbredelse og forståelse for brugen af åbne platforme og værktøjer.
Jeg var med til at stifte foreningen OpenDenmark sidste forår, og en del af
det projekt jeg lavede på Ringkøbing Skole er at teste nogle ideer af på
eleverne netop i forhold til at forstå at det åbne både har noget at give
os, men også at vi kan være den der giver noget til andre.

Konkret omkring brugen af OpenStreetMap med en femte klasse, så vil jeg
sige at det er ikke min plan at rulle et projekt ud i den aldersgruppe.
Jeg oplevede at mange af eleverne havde fin forståelse for hvad de lavede,
men jeg oplevede også nogle elever, der var lidt løse kanoner. 5.klase er
derfor de absolut yngste, at redigere sammen med.

Jeg håber virkelig at de bidrag jeg er skyld i, ikke svækker eller
forringer kortet.

Men jeg håber virkelig også at vi via OSM kan være med til at lave
aktiviteter der sigter direkte på nogle af de spørgsmål som er supervigtige
at have med i undervisningen, at åbne licenser, åbne platforme og åbent
indhold er vigtig at kende, fordi det er frisættende for både mennesker og
den teknologi vi omgiver os med.

Eleverne lavede også andre ting den dag - og materialerne og erfaringerne
er på vej til at blive et nyt undervisningsmateriale, som forhåbentlig gør
at vi kan hjælpe skoler, lærere og elever til at lære om at noget er åbent.
(Se fx mapillaryproduktionen her
https://www.mapillary.com/app/?lat=56.096162968244414&lng=8.26761465519428&z=14.253318058636149&focus=map
 )

Er der personer her i gruppen, der har spørgsmål, kommentarer eller ikke
mindst forslag til hvad jeg kan gøre i den sammenhæng, skal I være velkomne
til at kontakte mig.

God søndag.

/ Peter Leth