[Talk-dk] DVL og Google
Sonny B. Andersen
sba at bukhmark.dk
Søn Mar 28 09:12:56 UTC 2021
Hej igen, -
Da jeg fik undersøgt forslagene i mit nærområde, så dukkede nogle af de kommunale og naturstyrelsens stier også op, men jeg vil da opfordre til, at man placerer sine nåle lidt mere omhyggeligt: Mig bekendt har Sønderborg Kommune ikke hovedkvarter i Kær, og det er også nyt for mig at Gendarmstien starter på Molevej i Kollund. Og så den helt store undren: Hvor er Tønderstierne og Marskstien?
Her er mine kommentarer:
Til Thor Dekov Buur:
Du har fuldstændig ret. osm.org’s søgemaskine er håbløs, også for garvede brugere. Jeg søgte i går på 'Sønderskov', men kom Als Sønderskov op? – Nej, for jeg skulle have søgt på 'Sønderskoven'!! - Her er virkelig plads til forbedring.
Til Jørgen Elgaard Larsen:
>> Man kunne begynde med at kontakte dem, og spørge, om de kunne give os oplysninger, så vi kan få ruterne i OSM.
Nej tak. Mange af ruterne i DVL’s såkaldte ”Kvalitetsstier” og turforslag (se ps) er IKKE afmærkede, og de kan derfor ikke indgå i Waymarked Trails. Mange af de øvrige ruter, fx Spor og Kløverstier, er allerede med i osm, men her er en opgave for en rask mapper eller to uden for Sønderjylland.
>> Måske kender de slet ikke OSM og ved måske ikke, at stierne i forvejen er i OSM.
På min opfordring har DVL's formand selv tagget Sjællandsleden i OSM, da jeg var i gang med at tagge Fjernvandrevejene og North Sea Trail.
>> Man kunne også spørge, hvorfor de ikke arbejder sammen med udinaturen.dk?
Det prøvede vi, da jeg var stiformand i DVL, og de værktøjer, som Udinaturen stillede til rådighed var meget tidkrævende og begrænsede, fx måtte jeg lægge Hærvejen ind kommune for kommune. Desuden var der problemer med ejerskabet/afgrænsningen mellem en kongelig statsinstitution og frivillige aktører. Ved første spørgsmål til en af "mine" ruter løb Naturstyrelsen og DVL skrigende væk.
Info:
1. topo-kortene i ViewRanger og Garmin stammer også fra Geodatastyrelsen, og der er en god detaljeringsgrad, men der er også mangler, fx stier i de private skove.
2. OsmAnd kan sagtens vise ruter: Tryk på globussen og vælg Ruter/Vandresymbol overlejring: Farvelægning ifølge netværkstilhørsforhold - dette er baseret på samme network-tag som Waymarked Trails bruger.
Jeg vil foreslå, at osm.org henviser til Waymarked Trails og/eller en web-side, der promoverer alle de gode, brugervenlige produkter, der er baseret på osm-data. – Vi mangler noget markedsføring!!
/sba-dk
P.S.: Jeg vil gerne henvise til Friluftsrådets Håndbog i Stiplanlægning, som bl.a. indeholder en vigtig definition: »En rute er et begreb, der anvendes om en strækning mellem to eller flere punkter. Den består ofte af mange stier. Strækningen skal være fysisk afmærket i terrænet for at falde ind under begrebet rute. Hvis strækningen kun er angivet på et kort, eller i en folder, er det mere korrekt at anvende begrebet ’turforslag'.«
Fra: Sonny B. Andersen
Sendt: 27. marts 2021 21:29
Til: OpenStreetMap Denmark
Emne: Re: [Talk-dk] DVL og Google
Lige et øjeblik.
Selv om jeg absolut ikke er Google Map fan er der ingen grund til at formulere et modsvar, for dette initiativ er ikke rettet mod OSM, tværtimod. Det er jo kun en guide til et startsted, ikke vandreruten, og det er vel fair nok. Om det så er et lødigt udvalg kan i høj grad diskuteres, lige som DVL’s betegnelse ”kvalitetsstier” og udeladelsen af kommunernes og Naturstyrelsens stier.
Men jeg er ved at samle sammen til en længere mail.
Hilsen,
Sonny B. Andersen
www.bukhmark.dk
tlf.: +45 2091 3901
Fra: Leif Lodahl
Sendt: 26. marts 2021 21:16
Til: OpenStreetMap Denmark
Emne: Re: [Talk-dk] DVL og Google
Det med søgning efter ruter er en god pointe.
Men osm.org er sådan set ikke ment som en slutbruger-løsning. Det er et arbejdsværktøj for korttegnere.
Hvis du på https://hiking.waymarkedtrails.org søger på Nymindegab får du BÅDE byen Nymindegab OG ruten "gul rute".
/Leif
Den fre. 26. mar. 2021 kl. 19.32 skrev Lars Gravengaard <larsbg at gmail.com>:
Hej alle
Nu har jeg kun læst Leif seneste blog indlæg https://lodahl.dk/kort/ruter/vandrerute-nymindegab-gul-rute/
Og der en ret god eksempel på hvor Openstreetmap fejler. Uanset hvad Michael Andersen mener om min
erfaring med OSM. Men jeg vil da gerne lære hvordan man bruger OSM. tænk Openstreetmap for dummies :-)
1. Åbner en webbrowser.
2. https://www.openstreetmap.org/
3. Søger på Nymindegab gul rute
4. Søgeresultater
Resultater fra OpenStreetMap Nominatim
Ingen resultater fundet
Resultater fra GeoNames
Ingen resultater fundet
Lars G
https://www.openstreetmap.org/user/LarsBG
Den fre. 26. mar. 2021 kl. 17.35 skrev Leif Lodahl <leiflodahl at gmail.com>:
Jeg er enig i at dialog er den bedste vej frem.
Tak for rigtig meget input i øvrigt.
Da vi ikke er en formel organisation kan hverken jeg eller andre repræsentere hele fællesskabet, men man kan vel godt tillade sig at henvende sig "på vegne af en gruppe af frivillige"?
Jeg har igennem nogen tid oprettet og repareret en del vandreruter på OSM, men det tager tid. Specielt at rette eksisterende ruter til, så de bliver til at navigere efter.
Meget af det jeg har lavet har jeg samlet her: https://lodahl.dk men det er manuelt. Det ku' være fedt, hvis man kunne lave noget automatisk udtræk fra OSM og automatisk konvertere til GPX (eller lignende). Så vil det være muligt at lave et mere eller mindre interaktivt kort.
Men endnu engang tak for input. Keep it comming, som man siger :-)
Happy mapping
Leif Lodahl
Den fre. 26. mar. 2021 kl. 09.57 skrev Jørgen Elgaard Larsen <jel at elgaard.net>:
Jeg foretrækker, at vi går i dialog med Dansk Vandrelaug.
Man kunne begynde med at kontakte dem, og spørge, om de kunne give os oplysninger, så vi kan få ruterne i OSM.
Måske kender de slet ikke OSM og ved måske ikke, at stierne i forvejen er i OSM.
Og i alle tilfælde må vores første prioritet være at forbedre OSM.
Man kunne også spørge, hvorfor de ikke arbejder sammen med udinaturen.dk?
- Jørgen
Leif Lodahl skrev:
Hvad siger I til at vi i fællesskab samler argumenter sammen og formulerer et direkte modsvar?
_______________________________________________
Talk-dk mailing list
Talk-dk at openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
_______________________________________________
Talk-dk mailing list
Talk-dk at openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
_______________________________________________
Talk-dk mailing list
Talk-dk at openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
-------------- næste del --------------
En HTML-vedhæftning blev fjernet...
URL: <http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-dk/attachments/20210328/e956f049/attachment.htm>
Mere information om maillisten Talk-dk.