[OSM-fi] Reitin tarkkuus...

Lauri Hahne lauri.hahne at gmail.com
Mon Dec 10 20:45:57 GMT 2007

Hyvä antenni auttaa gps-paikanninta erittäin paljon, sillä ne pystyvät
kikkailemaan suuren osan heijastuksista ja kohinasta pois. Tosin
tälläinen antenni saattaa maksaa huomattavasti enemmän kuin tuo
palikka ja koko on lähempänä jalkapalloa.

Normaalikäytössä ehkä paras ratkaisu on koittaa saada ensin
kunnollinen gps-vastaanotto esimerkiksi aukealla paikalla, kunnes
laite on kiinni vähintään kahdeksassa satelliitissä ja vasta tämän
jälkeen lähteä autoilemaan tai pyöräilemään. Yleensä myös palikan
sisäisen antennin asento vaikuttaa paljon signaalin laatuun ja
bluetooth ym. palikat toimivat yleensä parhaiten tasaisella pinnalla
päällipuoli ylöspäin, koska yleisin antennitoteutus on puolipallon
muotoisesti vastaanottava.

Vaikeissa paikoissa kuten kaupunkien keskustoissa ja metsäisillä
teillä melkein ainut tapa saada kunnon paikka on ajaa autolla, jolloin
pysyy kaukana esteistä ja näkymä taivaalle on parempi, ja pitää
paikanninta tuulilasilla oikein päin. Etenkään kapeilla metsäteillä
tai pyöräillessä tämäkään ei yleensä auta ja ainut kunnon tapa on
koittaa saada useampia mittauksia samasta reitistä. Kahdesta
mittauksesta on kuitenkin jopa vähemmän iloa kuin yhdestä, koska
milloinkaan ei voi tietää kumpi mittauksista olisi enemmän oikeassa,
mutta kolmella eri mittauskerralla homma alkaa jo olemaan aika varma
edellyttäen, että signaali on muuten hyvä eikä esimerkiksi hypi tai
kaartele jatkuvasti.

Yleisesti ottaen halvoillakin vastaanottimilla voi saada hyvän
paikannuksen, kunhan vain huolehtii, että satelliitteja on tarpeeksi
vastaanotossa ja ottaa edellä mainitut kikat huomioon. Lisäksi
vastaanottoon vaikuttaa huomattavasti käytetty piirisarja ja tällä
hetkellä yksi parhaista (ellei paras) on Sirf III.

Tuo 95% todennäköisuudella alle 10 m on itse asiassa pessimistinen.
Normaalilla kuluttaja vastaanottimella saa todennäköisesti
vastaanottimen ollessa paikallaan noin 5 m tarkkuuden noin 80% ajasta.
Lisäksi, jos käytössä on SBAS(waas/egnos), tarkkuus voi hyvinkin
parantua pariin metriin. Ainakin Sirf III -vastaanottimissa kyseisen
ominaisuuden saa väännettyä päälle pc:lle saatavissa olevalla Sirf
Demo -ohjelmalla. Valitettavasti SBAS-fixin saaminen näin pohjoisessa
on käytännössä mahdotonta liikkuessa, sillä signaali lähetetään
geostationäärisestä satelliitista ja tulee niin matalassa kulmassa,
että usein puut tai rakennukset syövät sen tehon.

--
Lauri Hahne