[OSM-fi] Reitin tarkkuus...

Tapio Sokura oh2kku at iki.fi
Tue Dec 11 00:56:33 GMT 2007

juhe wrote:
> Miten muut on ratkaissu nämä GPS:n reittien tarkkuudet? Siinä oikeata

Kuten Lauri jo mainitsi, ulkoinen antenni on hyvä apu. Itse olen
käyttänyt autoillessa Garminin 60csx:n kanssa tavallista parinkympin
Gilssonin magneettiantennia katolla ja mm. T-risteyksissä ajot
"pitkäksi" jälkilokissa ovat vähentyneet selvästi. Varsinaiset mm.
maanmittauskäyttöön tarkoitetut antennit ovat sitten oma lukunsa, ne
tuppaavat olemaan turhan isoja ja kalliita ollakseen käytännöllisiä
tällaisessa kuitenkin suhteellisen epätarkassa toiminnassa.

Nykypäivän navigointiin tarkoitetut gps-vastaanottimet herkästi
arvailevat kulkusuuntaa historian perusteella useita sekunteja, vaikkei
varsinaista fiksiä olisikaan. Ne näkyvät sitten jälkilokeissa
tyypillisesti tuollaisena suoran liikkeen jatkumisena, vaikka oikeasti
onkin käännytty tai esimerkiksi mutkan säde onkin jäljessä todellista
suurempi. Muutenkin laitteessa käytetyt pisteiden suodatusmenetelmät
tuppaavat näkymään esimerkiksi mutkaisen pienehkön tien kohdalla ensin
yhteen suuntaan ja sitten toiseen suuntaan ajettuja jälkilokeja
vertaillessa (ulkokurvin puolella menee herkästi "ulos").

   Tapio