[OSM-fi] Reitin tarkkuus...

Jukka Rahkonen jukka.rahkonen at latuviitta.fi
Tue Dec 11 09:13:38 GMT 2007

>Kuten Lauri jo mainitsi, ulkoinen antenni on hyvä apu. Itse olen
>käyttänyt autoillessa Garminin 60csx:n kanssa tavallista parinkympin
>Gilssonin magneettiantennia katolla ja mm. T-risteyksissä ajot
>"pitkäksi" jälkilokissa ovat vähentyneet selvästi. Varsinaiset mm.
>maanmittauskäyttöön tarkoitetut antennit ovat sitten oma lukunsa, ne
>tuppaavat olemaan turhan isoja ja kalliita ollakseen käytännöllisiä
>tällaisessa kuitenkin suhteellisen epätarkassa toiminnassa.

Maanmittausluokan laitteet eivät juuri helpota reitin mittausta
katveisessa maastossa yhtään, ennemminkin päinvastoin. Niissä on
tarkkuusvaatimusten takia väännetty asetukset niin tiukalle, että ne
helposti lopettavat mittaamisen kokonaan ja jäävät odottamaan uutta
kunnollista fixiä. Tällaisia kokemuksia minulla on ainakin eräänlaiseen
keskisarjaan kuuluvista Thales Mobile Mapper CE:stä, Leica GS20:stä ja
Trimblen GeoXT:stä.  Mutta eipä niitä ajoneuvokäyttöön ole
suunniteltukaan.

Ajoneuvolaitteista minulla on kokemusta vain sarjaporttiin liitettävästä
Garmin 16 antenni-vastaanotinyhdistelmästä, mutta ainakin sillä pystyy
mittaamaan täyttä päätä ja ilman keskeytyksiä, kun joku GeoXT yrittää
vielä turhaan saada ensimmäistä fixiä. Vaikka se onkin navigointiin
tarkoitettu,  niin työkäytössä en ole huomannut pitkäksi menneitä
T-risteyksiä. Johtuu varmaan siitä, että mittaukset tehdään joko kävellen,
tai sitten taitepistemenetelmällä.

Halpaa ulkoista antennia olen käyttänyt eksoottisessa
Gotive-monitoimilaitteessa (http://www.gotive.com/products/h42.htm), ja
auton katolle laitettava magneettilätkä parantaa ainakin sen laitteen
mittausta oikein selvästi.

-Jukka Rahkonen-