[OSM-fi] Hämminkiä Keski-Suomessa

Jukka Rahkonen jukka.rahkonen at latuviitta.fi
Thu Oct 18 09:52:15 BST 2007

Minä taas katsoin mitä voisi tehdä Jyväskylän-Muuramen alueen teille.
Sieltä on kerätty hienoa tietoa, teiden ja katujen nimet ovat paikallaan,
jopa nopeusrajoitukset. Ongelmana on se, että jokainen GPS-mittauspiste on
OSM:ssa nodena ja jokaiselle pisteelle on annettu tien ominaisuustiedot.
Lisäksi jokainen node on käytetty jotenkin kopioimalla myös teihin, joten
teissä on järjettömän paljon taitepisteitä, joilla jokaisella on myös tien
ominaisuustiedot.  Sen sijaan teillä ei välttämättä ole ominaisuuksia,
eikä niitä ole katkottu pätkiin nopeusrajoitusalueiden mukaan.  Niin, ja
monin paikoin GPS-pisteet ovat OSM:issa vielä useampanakin kuin kahtena
kopiona.

Kaiken kaikkiaan tuon tilanteen siivoaminen näyttää olevan hidasta.
Nopeinta olisi merkitä teiden nimet ja nopeusrajoitusten muuttumiskohdat
muistiin, tuhota vanhat tiet ja solmut kokonaan ja digitoida tiet sitten
Potlarchilla uudestaan GPS-jäljen päälle.  Ikävä kyllä tämä ei ole
mahdollista, koska GPS-trackit puuttuvat tai ainakaan ne eivät ole
julkisia.

Olisi mukava tietää, millä ohjelmalla ja työtavalla nuo hienot mittaukset
on viety OSM:iin, esimerkiksi millä automaatilla on tehty teitä
käyttämällä jokaista GPS-pistettä.  Tietäisi sitten olla suosittelematta
sitä menetelmää.

Ilmeisesti teitä on vain yksinkertaistettava ja ylimääräisiä pisteitä
tuhottava vähän kerrallaan, ellei sitten alkuperäinen tekijä satu
huomaamaan ongelmaa ja aloita alusta käyttämällä alkuperäisiä mittauksia
apunaan.

-Jukka Rahkonen-