[OSM-fi] [Fwd: OpenStreetMap ja Kevyen liikenteen Reittiopas]

Risto H. Kurppa risto at kurppa.fi
Mon Aug 18 13:39:28 BST 2008

Jep, sain saman postin. Voisi tässä päivän, pari hakea vastauksia ja
ajatuksia ja vastata. Ehkä ydinsanoma omasta puolestani voisi olla
että OSM saattaisi soveltuakin käyttöön mutta dataa puuttuu jonkin
verran (-> kontribuutio YTV:n taholta ei olisi huono juttu).

2008/8/18 Mikko Rauhala <mjrauhal at cc.helsinki.fi>:
> 1. Kuinka kauan pääkaupunkiseudun kartoittaminen OSM:ään on kestänyt?
>
> Kauas tätä olikaan aktiivisesti tehty? Itse nysväilin viime
> loppuvuodesta lähinnä asioita. Saanee kaivettua tietokannasta...

Joo, luulisi että jostain löytyy tietoa tästä. Mielenkiintoista olisi
tietää koska 'aktiivikartoitus' on alkanut, ensimmäisiä kokeiluita ei
voitane vielä 'vakavaksi reitittelyksi' laskea. Ihan hatusta
heittäisin että 2-3 vuotta mutten edes tiedä OSM:n ikää. Eli ei mitään
perusteiluita noille numeroille.

> 2. Miten järjestäytynyttä kartoitus on ja onko Suomessa pidetty esim.
> organisoituja kartoitustapahtumia?
>
> Tietoa kellään? Jos ei, niin voinee olettaa ettei kovin
> järjestäytynyttä ;]

Käsittääkseni ei kovin järjestäytynyttä, pl #osm.fi -irkkikanavaa ja
tätä listaa. Tietääkseni tapahtumia ei ole pidetty mutta niiden
järkkääminen olisi kyllä hyvä juttu ja alustavaa keskustelua on käyty
moisen järjestämisestä.

> 2. Kuinka paljon aktiivisia kartoittajia on
> pääkaupunkiseudulla/Suomessa?
>
> Tän saanee OSM:stä ulos jollain aktiivisuuden määritelmällä...

Ei mitään käsitystä mutta jos joku luku olisi pakko sanoa niin
arvaisin että pk-seudulla 15-20, koko suomessa 40. Mutta jos joku guru
voisi tietokannasta kaivaa.. Löytyisikö jotain käyttäjäkohtaisia
muokattujen tai lisättyjen nodejen määrää listana..

 3. Onko OSM:ssä ollut paljon virheellistä tietoa?

> Tuskin kovin?
>
> 4. Arvioi pääkaupunkiseudun kevyenliikenteen reittien kattavuutta ja
> datan laatua OSM:ssä.
>
> Vaihdellee, mutta mitähän tuohon uskaltaisi keskimääräisesti sanoa koko
> PK-seudun suhteen. Aktiivikartoittajien asuinseuduilla kuten nyt mun
> lähistöllä on OSM:ssä hieman enemmänkin dataa kuin noilla, mutta tämä ei
> taida vastata kokonaistilannetta.

Käsittääkseni virheellistä dataa ei juuri ole, lähinnä tietoa puuttuu.
Eli reitti joka on fillaroitavissa on merkattu pelkäksi autotieksi
jne.

Joku sanoi juuri leikkineensä mapnikilla ja luoneensa mm. kartan jossa
on tiet väritetty nopeusrajoitusten mukaan - pystyisikö exporttaamaan
kartan myös sen mukaan missä voi liikkua fillarilla niin pystyisi
katselemaan täydennettäviä paikkoja helposti.

Tuli muuten mieleen että ehkä suurimmaksi kompastuskiveksi voi
nykytiedoilla muodostua se, ettei OSM juuri tunne talojen numeroita
eli reititys tms perustuisi vain tien nimiin..

Toki olisi toivottavaa että jos YTV aikoisi OSM:ää hyödyntää
(ilmeisesti Affecton kartat on suht arvokkaita käyttää vrt. lisäarvoon
jonka saavat karttapalvelua tarjoamalla tms..), he myös
kontribuoisivat jotenkin. Tuskin saavat porukkaa lähtemään
reitittämään näitä pyöräteitä mutta ehkä ostamalla dataa jostain tms
vapaaseen käyttöön.. Tai no, ehkä maksamalla pari kesätyöläistä
kartoittelemaan reittejä kesäksi. Diiliin kuuluu fillari ja GPS ja
läppäri 3g:llä karttojen editointiin. Olisi muuten letkeä kesätyö -
fillarilähetiksi kun eivät huolineet.. :) No, varmastikin
välittäisivät käyttäjien raportoimia korjaustietoja eteenpäin osm-fi
-väelle.  Tosin aika riskiä mielestäni olisi YTV:ltä luottaa pelkkään
yhteisöön laittamatta omia resursseja osm:n parantamiseen lainkaan..

Mutta hienoa että on herättänyt kiinnostusta. Hyvä YTV!

Toivon että kaikki joilla jotakin sanottavaa vain on, ottaisivat
kantaa ja liittäisivät omia mielipiteitä niin voimme välittää
'yhteisön näkemystä' asioihin.