[OSM-fi] [Fwd: OpenStreetMap ja Kevyen liikenteen Reittiopas]

Jukka Rahkonen jukka.rahkonen at latuviitta.fi
Wed Aug 20 17:57:50 BST 2008

Risto H. Kurppa kirjoitti:

> [...]
Kauas tätä olikaan aktiivisesti tehty? Itse nysväilin viime

>Joo, luulisi että jostain löytyy tietoa tästä. Mielenkiintoista olisi
tietää koska 'aktiivikartoitus' on alkanut, ensimmäisiä kokeiluita ei
voitane vielä 'vakavaksi reitittelyksi' laskea. Ihan hatusta
>heittäisin että 2-3 vuotta mutten edes tiedä OSM:n ikää. Eli ei mitään
perusteiluita noille numeroille.

Riivin esille muutama päivä sitten Geofabrikista haetusta tiedostosta
Finland.osm.bz2 esiin kaikki rivit, jossa esiintyy teksti user=, pilkoin
tuloksen node- ja way-tiedostoiksi, jotka puolestaan luin sisään
Access-tietokannaksi.  Nodeja oli muuten yli kaksi miljoonaa, tarkasti
sanottuna 2030510.

Ensimmäisiä nodeja ovat tallentaneet ranskalainen user=sxpert (25.
kesäkuuta 2005 alkaen) ja ruotsalainen user=LA2 5. heinäkuuta 2005 alkaen,
mutta tässä julistetaan nyt todennäköisesti Suomen ensimmäinen OSM-node:

<node	"id=""13887279"""	"timestamp=""2006-08-23T08:42:21Z"""	"user=""onion"""	"lat=""60.4472577"""	"lon=""22.2857475""/>"

Eli ensi viikonloppuna, lauantaina aamulla ennen yhdeksää Suomen OSM
täyttää kaksi vuotta.  Käykö joku pystyttämässä "historic=monument":in
tuolle paikalle?

Vuosipäivää voidaan ehkä juhlistaa myös sillä, että
highway-tagilla merkittyjen teiden yhteispituus YKJ-koordinaatistossa
laskettuna ylittää 100000 kilometriä.  Tämä näyttäisi tasaisen vauhdin
taulukon mukaan tapahtuvan kyllä vasta ensi viikon puolella.

Vanhin tällä hetkellä elossa oleva suomalaisen käyttäjän tekemä tie on
tehty 4. joulukuuta 2007 (user:onion).  LA2:lta on muutama tätä vanhempi
tie jäljellä.

Seuraavassa lisää Finland.osm:sta kerättyä triviaa.  Sen mukaan Suomen OSM
näyttäisi olevan tehty varsin pienellä porukalla, mikä ei kuitenkaan ole
ihan koko totuus. Kärkipään tekijöille siirtyy tässä aineistossa myös
paljon alun perin muiden tekemää työtä, koska vain viimeisen koskettajan
nimi näkyy, ja muutokseen riittää esimerkiksi uuden noden lisääminen
tieden risteävän tien solmuttamista varten. Node-tilastot ovat tässä
mielessä
luotettavampia.

Eipä sillä että pelkästään nodejen määrä ratkaisisi.  Yksi grilli-kioski
oikealla paikalla voi hyvinkin olla arvokkaampi tieto kuin sata tuhatta
pistettä rantaviivaa.

Ja tässä luvattuja tilastoja:

- "way" -kohteita on 129278 kappaletta, ja niitä on ollut tekemässä 305
käyttäjätunnusta.
- 26 käyttäjällä on viimeinen leima yli tuhannella way:llä
- 43 käyttäjällä on yli 500 way:tä
- 83 käyttäjällä on yli 100 way:tä
- 182 käyttäjällä on yli 10 way:tä

- nodeja on 2030510, ja ne ovat peräisin 362:lta käyttäjätunnnukselta -
näistä yli puolet on kuuden käyttäjän nimissä
- 93 käyttäjällä on yli 1000 nodea
- 122 käyttäjällä on yli 500 nodea
- 189 käyttäjällä on yli 100 nodea

organisoituja kartoitustapahtumia?
> Tietoa kellään? Jos ei, niin voinee olettaa ettei kovin
> järjestäytynyttä ;]

> Käsittääkseni ei kovin järjestäytynyttä, pl #osm.fi -irkkikanavaa ja
tätä > listaa. Tietääkseni tapahtumia ei ole pidetty mutta niiden
> järkkääminen olisi kyllä hyvä juttu ja alustavaa keskustelua on käyty
moisen järjestämisestä.

Sopisi mainiosti maantieteen ainejärjestöjen tai postinjakajien
virkistyspäivän ohjelmaan.

> Ei mitään käsitystä mutta jos joku luku olisi pakko sanoa niin
> arvaisin että pk-seudulla 15-20, koko suomessa 40. Mutta jos joku guru
voisi tietokannasta kaivaa.. Löytyisikö jotain käyttäjäkohtaisia
muokattujen tai lisättyjen nodejen määrää listana..

Se on hyvä arvaus. Koko maan luku on ehkä mieluummin 50.

Tein kaksi shapefilea, highway=cycleway ja highway=footway,
kkj2-projektioon ja lähetin ne YTV:lle.  Sillä tavalla pystyvät kuulemma
helpoimmin vertaamaan OSM:n ja omia tietojaan.

Jukka Rahkonen