[OSM-fi] Fwd: OSM ja paikannimet

Jukka Rahkonen jukka.rahkonen at latuviitta.fi
Mon Feb 25 11:12:43 GMT 2008

Terve.

Wiki-sivuston keskusteluvälilehdeltä käy selville, että tätä dataa on jo
käytetty hyväksi suurimpien paikkakuntien nimien tuonnissa:
"The list of the largest cities/towns has been imported. Most likely it
needs some cleanup and location checking. --Onion 09:45, 29 June 2007
(BST)"

Paikannimien tuonti on ollut mielestäni hyvä teko, vaikkakin GNS-datassa
koordinaatit on ilmeisesti pyöristetty tasaminuutteihin tai johonkin, ja
nimet sattuvat sitten kartalla vähän minne sattuu. Satelliittikuvan
perusteella niitä voi sitten nykiä järkevämmältä näyttäviin paikkoihin.

Jos paikkakuntien nimiä tuodaan lisää, niin ne ovat entistä pienempiä
paikkoja, ja niiden sijainti pitäisi melkein tarkistaa joka pisteen
kohdalta erikseen.  Nimittäin jos kylän nimi on kilometrin päässä
umpimetsässä, niin siitä ei ole hirveästi hyötyä, ja se johtaa lisäksi
epäilemään koko OSM-datan tarkkuutta.  Mutta kuinka tarkistaa pisteiden
sijainti muuten kuin käyttämällä tekijänoikeussuojattuja karttoja apuna?

Toinen mahdollinen tietolähde on Geonames, jonka CC attribution 3.0
lisenssin luulisi sopivan yhteen OSM:n kanssa. Geonames saattaisi myös
tarjota mahdollisuuden korjata virheellisiä tietoja suoraan sen
tietokantaan ennen tietojen tuomista OSM:iin, niin ettei tarvitsisi
korjata niitä pelkästään OSM:in puolella ja luoda sillä tavalla
hämmentäviä ristiriitoja.
Maatilasto löytyy linkistä:
http://www.geonames.org/statistics/finland.html

Luulisin, että suuri osa 4823:sta järven nimestä toimisi sellaisenaan, ja
mielenkiintoisilta vaikuttavat myös 9307 rakennusta ja 377 rautatieasemaa,
ja on siellä paljon muutakin mukavaa.  Pitäisi vain jotenkin selvittää,
mikä niiden tarkkuus on.

-Jukka Rahkonen-