[OSM-fi] Fwd: OSM ja paikannimet

Kaj-Michael Lang milang at tal.org
Mon Feb 25 11:29:50 GMT 2008

On Mon, 25 Feb 2008, Jukka Rahkonen wrote:

> Terve.
>
> Wiki-sivuston keskusteluvälilehdeltä käy selville, että tätä dataa on jo
> käytetty hyväksi suurimpien paikkakuntien nimien tuonnissa:
> "The list of the largest cities/towns has been imported. Most likely it
> needs some cleanup and location checking. --Onion 09:45, 29 June 2007
> (BST)"

Jep, tuli ajettua nuo sisään joskus aikoinaan.

> [...]
> nimet sattuvat sitten kartalla vähän minne sattuu. Satelliittikuvan
> perusteella niitä voi sitten nykiä järkevämmältä näyttäviin paikkoihin.
>
> Jos paikkakuntien nimiä tuodaan lisää, niin ne ovat entistä pienempiä
> paikkoja, ja niiden sijainti pitäisi melkein tarkistaa joka pisteen
> kohdalta erikseen.  Nimittäin jos kylän nimi on kilometrin päässä
> umpimetsässä, niin siitä ei ole hirveästi hyötyä, ja se johtaa lisäksi
> epäilemään koko OSM-datan tarkkuutta.  Mutta kuinka tarkistaa pisteiden
> sijainti muuten kuin käyttämällä tekijänoikeussuojattuja karttoja apuna?

Jep, gns datassa on kyllä tietoa vaikka kuinka, mutta välillä lat/lon
heittää niin pirusti.. ja parissa oli ihan hukassa keskellä merta jossain
tuhansien kilomertrien päästä suomessa.

Esim saaria olisi vaikka kuinka, mutta landsatiin verratessa suuri osa on
meressä, tässä tietty ongelma että landsat voi heittää myös.. huoh.
Minulla on valmis OSM tiedosto näistä mutta en ole viitsinyt uppia kun en
tiedä kuinka paljon nämä heittää.

> Toinen mahdollinen tietolähde on Geonames, jonka CC attribution 3.0
>..
> Luulisin, että suuri osa 4823:sta järven nimestä toimisi sellaisenaan, ja
> mikä niiden tarkkuus on.

Geonamesin alkuperä taitaa olla juuri GNS, mutta tietoja korjataan Googlen
kartan päältä joten siitä tulee sitten derivative work joka tekee sen että
se ei enää kelpaa OSM:lle. Eli ei onnistu, ikävä kyllä.

  --
Kaj-Michael Lang