[OSM-fi] Kuntien rajoista

Jukka Rahkonen jukka.rahkonen at latuviitta.fi
Fri Jun 3 06:24:27 BST 2011

Lisääminen OSM:iin olisi minun käsittääkseni mahdollista, MML:n
lisenssihän vaatii käytännössä vain, että lähde on mainittava, eli vastaa
CC-BY -lisenssiä.  Lähde pitäisi käydä selvillä myös sen jälkeen, kun
kunnanrajat olisi viety OSM:iin, joten source-tagia olisi syytä käyttää,
ja lisätä maininta Maanmittauslaitoksesta sivulle
http://www.openstreetmap.org/copyright

Mittakaavaan 1:1000000 yleistetyissä kunnanrajoissa on uskoakseni 100-200
metrin suuruisia sijaintivirheitä, joten en ole varma kannattaako niitä
kuitenkaan OSM:iin viedä. Lisäksi siitä seuraisi aineistoon joukko
epämiellyttäviä relaatioita, jotka olisivat vielä isompia ja
epämiellyttävämpiä, jos joku kokoaisi kuntien rajaviivoista AVI-läänit.
Mutta voidaan olla perustellusti sitäkin mieltä, että hieman epätarkatkin
kunnanrajat OSM:ssa ovat parempia kuin ei tietoa ollenkaan, ja onhan sinne
viety jo suuret määrät Corine-aineistoakin.

Aineiston lisenssi on täällä:
http://www.maanmittauslaitos.fi/node/6417

-Jukka Rahkonen-