[Talk-hr] pravne zavrzlame

Matija Nalis mnalis-openstreetmaplist at voyager.hr
Sub Kol 21 14:46:15 BST 2010

On Fri, Aug 20, 2010 at 01:21:15PM +0200, Janko Mihelić wrote:
> Zar nije moguće napraviti nešto kao CC-BY-SA, ali ako CNN hoće koristiti
> mapu, onda se svim članovima na njihov račun na wikiju ili na email (kako
> koji član odabere) pošalje upit jel on prihvaća da se koriste njegovi
> podaci. Ako se ne javi za 12 sati, odlučuje se da prihvaća. I ne moraš

Ne, nije moguce - to su pravni problemi (ne tehnicki).

Kao prvo, zakon o autorskom pravu i srodnim pravima (copyright & database
rights) kaze da nemas nikakvo pravo kopirati, umnazati, mijenjati itd.
doticno autorsko djelo (i/ili bazu podataka) ukoliko nemas *eksplicitnu*
dozvolu od vlasnika prava (u ovom slucaju *svih* OSM contributora koji su
ikad editirali taj dio karte koji zelis prikazati).

Ekspliticna je kada ti se izricito kaze "da, ti i ti smijete raditi tocno to
i to". (ovo tvoje "ako mi se ovi ne jave, pretpostaviti cu da smijem" bi
bilo implicitno, i copyright to izricito zabranjuje).

Kao drugo, CC-BY-SA kaze da svi smiju kopirati taj rezultat, pod uvijetom da
navedu nosioce autorskog prava. Nikakve druge restrikcije se ne smiju
stavljati (jer to onda nije CC-BY-SA i protivno je istoj).

Ovaj tvoj prijedlog bi bio kao da ti npr. posaljes e-mail Microsoftu i kazes
"ukoliko se u roku 12 sati ne ocitujute drugacije, smatrati cu da imam pravo
umnazati Windowse7 i MSOffice i preprodavati ih". To jednostavno pravno ne
prolazi, jer je suprotno zakonu.

Cak i da napravis novu licencu koja kaze takvo sto i na nju nagovoris *SVE*
OSM contributore (gdje bi opet imao sve probleme sa gubitkom podataka od
ljudi koji to ne zeli prihvatiti itd), ne bi puno postigao, jer bi bilo
iznimno jednostavno izigrati takvu klauzulu (npr. jednostavno ugasis mail
server na 12 sati i siguran si da ti se nitko nece javiti da ne smijes
koristiti te podatke :-). Da ne spominjemo da je hrpetina ljudi cesto
odsutna od e-maila i duze od 12 dana (a kamo li ne 12 sati). Tako da bi
takvi podaci bili efektivno Public Domain (odnosno CC0).

A ako povecas radzoblje na nesto razumno gdje ce ti se uglavnom javiti
vecina (recimo 3 mjeseca), onda je to potpuno neupotrebljivo za hrpu
primjena (zamisli da CNN zeli objaviti npr. kartu ostecenih podrucja na
Tahitiju -- oni mogu cekati max. 30 minuta, a ne 3 mjeseca! Zamisli samo
takav dnevnik: "Newsflash! pred 3 mjeseca se upravo dogodio jak potres u
Tahitiju..."

E sad, da bi licencu bilo najsmislenije staviti na CC0
http://wiki.creativecommons.org/CC0_FAQ
sa tim se i ja (nakon puno mozganja) slazem. Kao i dosta ljudi koji su
ulozili puno vise vremena od tebe i mene na mozganje samo o tim problemima.

> pisati desetke tisuća imena na kartu nit išta. Ne razumijem zašto se takvo
> nekakvo rješenje nije moglo srediti. Na taj način ako recimo Al Qaeda odluči
> koristiti karte, onda nitko neće pristati :D A ako Google hoće, onda
> pristanu.

Po copyrightyu, dovoljno je da jedan jedini ne pristane (ili se ne javi) i
da ne smijes kopirati. Moras imati dozvolu *SVIH* nosioca prava. Bez
iznimki.

Problem sa CC-BY-SA (koji kopiranje bez ikakvog dodatnog trazenja dozvole i
dozvoljava!) je i koga korisnik podataka mora navesti kao autore -- samo
OSM, OSM + sve one koji su mijenjali taj dio mape, ili OSM i svih 100ak
tisuca contributora koji su ikad mijenjali bilo koji dio mape. Sto nitko
normalan naravno ne zeli (uz mapu A4 formata distribuirati jos i 500 A4
stranica sa navedenim ljudima koji su mapu mijenjali; ili 10-sekundni
CNN prilog sa slikom grada i onda 6 sati skrolirajucih "credits")

Takodjer zamjetan broj ljudi koji zapravo smatraju da je Google inheretno
zao (kao i svaka velika kompanija) i koji se ne bi sa tim slozili. A
dovoljan je jedan jedini da se ne slozi (ili da se ne javi), i ne smijes te
podatke onda dirati.

Da, zakon o autorskom pravu je glup i trebalo bi ga ukinuti ili iz korijena
izmijeniti. Slazem se. Ima i prekrasnih knjiga koje to znacajno detaljnije
definiraju i nude alternative, recimo http://www.authorama.com/book/free-culture.html

Ostaje medjutim cinjenica da je zakon trenutno takav i da ako ga ne postujes
da ces zavrsiti u bajboku. Sto se firmama koje bi htjele koristiti podatke
ne svidja nimalo vise nego tebi ili meni, pa onda radije takve podatke ne
zeli uopce dirati, nego se dovesti u (malo vjerojatne, ali ipak moguce)
velike probleme.

> Članovi OSM-a generalno vole da se koriste njihovi podaci pa ne bi trebalo
> biti problema sa prgavim članovima koji bojkotiraju.

Problem je primarno sa clanovima koji se ne javljaju, koji su medjuvremenu
umrli (i trazenje njihovih nasljednika koji su pravo naslijedili iako nemaju
pojma o cemu se radi), koji su otisli drugim putem itd. Oni koju si prgavi
su mozda 0.1% problema, 99.9% su ovi drugi do kojih ne mozes doci.

Usput, ako itko vise ima zivaca pratiti jos[1], upravo se pojavila jos jedna
velika negativnost oko promjene licence - naime Nearmap imagery (preko kojeg
je crtana recimo vecina cijele Australije) je upravo izjavio da su
nekompatibilni sa novim Contributor Terms -- sto znaci ako se to ne sredi
izmjenom CT inastavi se sa prelaskom na ODbL da ce vecina Australije
vjerojatno morati biti obrisana iz OSMa:
http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-au/2010-August/007013.html

Takodjer *vec sad* (iako prelazak na ODbL licencu nije dovrsen, ali su
izmijeni CT za nove korisnike) svi novi korisnici ne smiju vise precrtavati
te podatke u OSM sa Nearmap aerial images...

Strah me i razmisljati sto ce biti ako i Yahoo izjavi slicno za precrtavanje
sa njihovih karti (koje smo u HR i sirom svijeta masovno koristili jer je
bilo kompatibilno sa starim CT i CC-BY-SA -- a mozda nece biti sa novim CT i
ODbL/DbCL)

Po meni bi trenutno bilo jedino pametno da cim prije prestanu cackati mecku
i ostave staru CC-BY-SA licencu, iako nije niti priblizno savrsena -- ali
funkcionira sasvim OK dosad i nije stvaraka sve te probleme, gubitke podataka
i razdor u communityu.

Matija

[1] ja osobno sam na rubu da odustanem i prestanem pokusavati upozoriti na
    probleme koje mogu izazvati (i koje su vec izazvali). Srecom za par dana
    gibam na more i necu razmisljati tamo o tome hocu li i u kojem stanju
    naci OSM dok se vratim ili ne. A da li cu ove godine nositi GPS i
    mapirati sa sobom?  Ne znam. A prosle godine je to bila tako ocita i
    neupitna odluka. Tuzno...

--
Opinions above are GNU-copylefted.