[Talk-hr] Što je nedozvoljeno kopiranje, a što nije

Matija Nalis mnalis-openstreetmaplist at voyager.hr
Pon Kol 23 20:14:46 BST 2010

On Mon, Aug 23, 2010 at 11:22:00AM +0200, Janko Mihelić wrote:

> E ovo i mene zanima, kada informacija koju pročitaš postane tvoja? Ja iz

Za prakticnu upotrebu sto se tice OSMa - realno nikad.

No teoretski i pravno gledano (pod uvijetom da se zakoni ne promijene):
ako ces samo cekati; prestati ce biti sticena [po trenutnom zakonu] ili 70
godina nakon srmti zadnjeg autora (ili 70 godina nakon objave ako autori
nisu poznati) za originalne baze podataka i druga autorska djela, ili 15
godina nakon stvaranja neke instance baze podataka ukoliko se radio o
neoriginalnoj bazi podataka (sui generis database rights) i ukoliko se baza
nije obnavljala (svaka obnovljenoj verziji timeout ponovo krece od 15
godina)

I naravno, nece ta informacija postati *tvoja* - ali vise neces imati pravnu
obavezu od nekoga drugoga traziti dopustenje za uvrstavanje te informacije u
drugu bazu podataka (kao sto je OSM)

> one svoje knjige na početku pročitam par kota (to su zapravo nazivi morskih
> prolaza kojih baš nema na OSM-u). Taj naziv me stvarno zanimao, i sad sam to
> zapamtio. Jel to i dalje vlasništvo knjige?

Da. Tj. vlasnistvo nosioca autorskog prava / nosioca prava na baze podataka.
So su ponekad (no ne nuzno) autori koju su knjigu napisali. Sama knjiga kao
naime ne moze imati vlasnistvo jer nije pravni subjekt :)

> Koliko ja to dugo trebam pamtiti da to postane moje vlasništvo?

Vidi gore; tvoje vlasnistvo nikad nece postati; ali ce prestati biti tudje
vlasnistvo. Jelda da je totalno cudna ideja da neka informacija moze imati
vlasnika?! Da, copyright je totalno cudan i neshvatljiv.
Information wants to be free! :-)

A da tek vidis patentni zakon, to je tek ludo... Taj ti brani da *razmisljas*
na odredjeni nacin i da li ti neka ideja smije pasti na pamet :)

> Ako to pročitam iz još jedne knjige, jel to onda vlasništvo obje knjige
> ili druge?

Sa pravne strane, ili jedne ili druge. A koje od njih je sivo podrucje.
Upravo stoga je to lose; jer u tom slucaju bilo koji od ovih te moze tuziti
a ti ces imati problema da dokazes da su podaci zapravo iz one druge knjige.
Stoga je jedino sigurno dobiti dozvolu od oboje; ili idealno izbjeci
kontaminaciju od bilo kojeg od njih i sam pribaviti podatke (OSM way)

Postoje citave procedure za "zaobilazenje" tog problema, npr:
http://en.wikipedia.org/wiki/Clean_room_design

no daleko je najsigurnije sa pravne strane uopce se ne kontaminirati sa
zasticenim podacima ako je to ikako moguce. A ako si se ipak kontaminirao,
skupljati dokaze (kao geotagirane fotografije) koji ce olaksati kasnije
eventualno dokazivanje odakle su potekli podaci.