[Talk-hr] st(r)anje oko promjene licence

Matija Nalis mnalis-openstreetmaplist at voyager.hr
Sub Sij 22 17:39:13 GMT 2011

Evo nesto skupljenih pointera na informacije oko relicenciranja.
Iako sam se trudio biti objektivan; dio je nazalost nuzno subjektivan.
Probao sam takve dijelove oznaciti u tekstu.

Executive summary:

Odluceno je da ce se prelazak na ODbL izvrsiti, bez obzira na ociti gubitak
podataka (prilozena metrika).  Analiza suludosti i nepotrebnosti takve
odluke, te predlozena vec pokrenuta alternativa (fork projekta pod istom
licencom CC-BY-SA, dakle bez ikakvog gubitka podataka).

Opcenito: generalni plan promjene licence je dostupan:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Open_Database_License/Implementation_Plan
Trenutno smo jos u "PHASE 2"; "PHASE 3" bi trebao zapoceti najkasnije sa 31.3.2011.

(1) OSFM je procijenio da ce gubitak podataka biti "prihvatljiv", te da ce
    biti obrisano sve sto ne zadovoljava prelazak na ODbL-only (neprihvaceni
    uvjeti, nedostupni korisnici, podaci korisnika koji su prihvatili, ali
    koji su bazirani na podacima korisnika koji nisu prihvatili/nisu bili
    dostupni/ne mogu u potpunosti prihvatiti itd)

    https://docs.google.com/View?id=d38xqz5_6fj2bcdcm

    "[...] The board discussed the issue of data loss and expects,
     considering what has been seen, it will not be a showstopper at the
     time of the final switch.  The OSMF board mandates the LWG to enforce
     mandatory acceptance of the CT and ODBL in order to edit the database
     by March 31st."

(2)  Trenutno stanje u svijetu (od 10.8.2010 kada je dobrovoljno
     relicenciranje zapocelo pa sve do danas) izgleda ovako:
     http://matt.dev.openstreetmap.org/treemap.png

     Zeleni kvadratici su podaci koji ce ostati na openstreetmap.org serverima,
     a crveni oni koji ce biti obrisani. Velicina kvadratica oznacava kolicinu
     podataka (najveci su razni automatski importi i sl).

     IMHO, jako previse crvenog (pogotovo u socijalno najbitnijem dijelu, gdje
     su najmanji kvadratici -- gdje smo ja i vi i drugi "obicni" contributori,
     a ne razni automatizirani botovi i importi)

(2a) Trenutno stanje po kontinentima/drzavama izgleda ovako:
     http://repo.grimp.eu/osm/

     Da se promjena licence napravi danas (8.1.2011), u Hrvatskoj bi recimo bilo
     izgubljeno 53.71% unesenih podataka.

     Za mene osobno, je cak i znacajno manji gubitak od polovice (!!)
     podataka totalno neprihvatljiv.  Iznimno mi je zao sto se uopce uzimaju
     u razmatranje takve mogucnosti.  Nije stvar samo u gubitku podataka (na
     kraju krajeva, kako to statisticki hladno gledaju neki u OSMFu, broj
     unosa raste pa ce takvi gubici biti pokriveni) nego primarno u odnosu
     prema contributorima koji su ulozili svoj trud, znoj i vrijeme (a
     nerijetko i novac, nismo se svi rodili sa GPSovima) da pomognu ideju
     otvorene karte, a sada postaje sve izvjesnije da ce biti gledani
     primarno kao "statisticki prihvatljiv collateral damage radi visih
     ciljeva".

(2b) vizualno po mjestima kako to izgleda mozete vidjeti na recimo:
     http://osm.informatik.uni-leipzig.de/map/?zoom=13&lat=45.81326&lon=16.05037&layers=B0

     Legenda: Zeleno: podaci koji ce biti zadrzani, crveno i narancasto:
     podaci ce biti potpuno izgubljeni, zuto: dio podataka ce biti
     izgubljen.

(2c) kolicinu vasih osobnih doprinasa OSMu mozete vidjeti na:
     http://hdyc.neis-one.org/

(3) Prelaskom na novu licencu i uvjete sudjelovanja dobiva se vrlo malo, a
    gubi se mnogo: nazalost hrpa potrosenog (naseg) vremana i podataka, ali
    ponajprije povjerenje contributora od kojih se mnogi osjecaju negativno
    jer su izigrani zbog (kako neki vjeruju) komercijalnih interesa, a
    ponajvise radi nepostivanja osnovnih demokratskih principa u cijeloj
    prici oko relicenciranja...  Tuzno :(

    Neka moja osobna razmisljanja mogu se naci na:
    http://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Mnalis#Licensing_issues
    (kao i u arhivama ove liste...)

    Sto su razni drugi vidjeli kao problem, moze se vidjeti recimo na:
    http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Open_Data_License/Why_You_Should_Vote_No

    Cijela ta gungula sa relicenciranjem, a pogotovo njeno odugovlacenje,
    dovodi do znacajnog odljeva entuzijazma.  Zasto trositi slobodno vrijeme
    i trud za pridonosenje projektu ako je neizvjesno da li ce dobar dio tog
    truda biti promptno obrisan za par mjeseci (ili koliko vec...)? I sam
    nisam vec duze vrijeme radio na OSMu, iako sam prije bio dosta aktivan,
    a samo radi toga iznimno glupog poteza OSMFa da omoguci laksu
    komercijalizaciju projekta (sto je IMHO samo po sebi upitne vrijednosti,
    a pogotovo sa ovakvom stetom koja nastaje kao nusprodukt - da ne
    spominjemo da je upitno koliko nova licenca zapravo koristi donosi, ako
    ista).

    Najtuznije od svega je sto bi upgrade na CC-BY-SA 3.0, kao i ported
    varijante te licence (po odabiru usera) rjesio vecinu (iako ne sve)
    probleme radi kojih se gura ODbL i novi CT, i to bez *ikakvog* gubitka
    podataka.

(4) Ljudi kojima se ne svidja ideja o tolikom "prihvatljivom" gubitku
    podataka su odlucili sloziti servere koji nece izgubiti nista podataka.
    (dakle koji ce ostati na CC-BY-SA licenci)

    Rasprave se odvijaju na:
    https://groups.google.com/group/osm-fork

    Pa zainteresirani mogu tamo pogledati (i pridruziti se nastojanjima da
    se nista podataka ne mora izgubiti).  Trenutno work in progress (jos se
    nema bas puno za vidjeti u ovom trenu): http://www.fosm.org/

    Osobno, ako gubitak podataka u RH bude veci od 5%, ili u svijetu od 10%,
    mislim da prelazim na Free OSM (www.fosm.org) ili slican projekt umjesto
    da nastavim doprinositi projektu koji ocito ne cijeni moj trud (kada je
    spreman bez treptaja oka tek tako obrisati sate i mjesece i godine rada
    hrpetine ljudi!)

    Predlazem i ostalima da se informiraju te donesu odluku na osnovu onoga
    sto oni misle...  Osobno, idealno bi bilo uvjeriti OSMF da trebaju
    odustati od relicenciranja zbog gubitka podataka, ali sudeci po odluci
    OSMF Boarda navedenoj na vrhu, to vise nije vjerojatno da ce se
    dogoditi.  Alternativno, volio bih barem spasiti trud ulozen u Hrvatsku;
    za to bi bilo potrebno da kada dodje vrijeme vecina aktivnih
    contributora predje na recimo fosm.org server (gdje nista podataka nece
    biti izgubljeno) umjesto dosadasnjeg openstreetmap.org (gdje ce dio
    podakata nuzno biti izgubljen).