[Talk-hr] OSM + Wlan Slovenija + Wlan Hrvatska

Tihomir Heidelberg - 9a4gl 9a4gl at hamradio.hr
Pon Ruj 12 09:23:20 BST 2011

On 12.9.2011. 7:42, valent.turkovic at gmail.com wrote:
> Taj dio zakona slobodno možeš zaboraviti, jer nije praktičan za
> primjenjivanje i nitko ga ne provjerava, niti Hakom ima volje, niti
> ljudi da se time bave, a i zašto bi kada je nelicenciran spektar.
Taj dio zakona je na snazi i takav je zbog međunarodnih sporazuma i nije
takav bez razloga, ljudi koji o tome brinu nisu bezveznjaci. Istina je
da se ne provjerava i to iz vrlo praktičnih razloga, no u slučaju
prijave budi uvjeren da je HAKOM dužan primjenjivati zakon. Tu se ne
radi o nelicenciranom spektru, to je pogreška koju često čujem, ti možeš
u tom dijelu spektra koristiti nelicencirane radijske postaje u okvirima
koje zakon predviđa, dakle 100mw/25mW ograničenja. Druga mogućnost je sa
većom snagom ali onda moraš prijaviti HAKOMu lokaciju i snagu, i dalje
bez plaćanja naknade.

> Znam ljude koji rade u Hakomu i oni mi govore da se na ISM bandu može
> raditi skoro bilo što (naravno ne pretjerivati).
Takvo što ne piše u odgovoru HAKOMa na linku koji si dao:
http://krugoval.net/2011/07/18/pruzanje-usluga-uz-uporabu-radiofrekvencijskog-spektra/
Ono što tamo piše je točno, ovo što si ti napisao gore je upravo
suprotno od njihovog stava.
Ti odluči kome ćeš vjerovati. Ja bih ipak prijavio

> Pogledaj malo na stranicama grada Rijeke, oni se javno hvale kako su
> cijeli grad pokrili s +50dBm signalom, zatim imaš PulaWireless u kojem
> sudjeluju Grad Pula, Carnet i Pula Wireless. CARNet ima dosta svoje
> mreže i po drugim gradovima, pogađaš isto van zakona. U Osijeku znam
> da Županijski zavod za informatiku ima svoje 2.4 linkove, također van
> zakona... itd itd.
Gle, i ja sam za nek se rade dobre stvari dok se ne radi šteta drugome.
Za neke gore spomenute prije bih rekao da su prijavili čvorove HAKOMu
nego da furaju van zakona.

> Konkretno prvi dio koji mi radimo u Osijeku u sklopu projekta Otvorena
> mreža i taj dio zakonske regulative možemo zadovoljiti, pošto trenutno
> postavljamo male tp-link routere s tvorničkim 5dB antenama.
Moraš imati u vidu da se maksimalna dužina linka sa 20dBm uređajima može
izračunati. Na 1 km stvar postaje neupotrebljiva, na 3km se više niti ne
čuju...

Po mojem mišljenju najbolja varijanta vam je korištenje ove dozvole:
http://www.hakom.hr/UserDocsImages/op%C4%87e%20dozvole%20prosinac%202009.g/Opca_dozvola_87.pdf
S time što HAKOMu prijavite podatke o čvoru, što nije toliki problem.
Prijava nije bezeveze, naime svaki radijski uređaj može generirati
smetnje, i to čak ispravan uređaj i to u dijelu spektra koji ne koristi,
te se ti podaci o čvorovima koriste u planiranju drugih radijskih
odašiljača.

> Slažem se da ovo nije rasprava za ovu listu, no morao sam odgovoriti
> na krive navode ;)
I ja isto ;)

Tihomir