[Talk-hr] Biciklističke staze vs rute itd.

hbogner hbogner at gmail.com
Sri Lis 10 20:38:01 BST 2012

Ovo moje se prvenstveno odnosi na označavanje nacrtanih biciklističkih
traka bilo na kolniku ili pločniku.
Također protiv sam označavanja biciklističkih traka na pješačkim stazama
u gradu sa oznakom highway=path jer i sam wiki kaže:

path:
A non-specific or shared-use path. Probably better to use
highway=footway for paths mainly for walkers, highway=cycleway for one
also usable by cyclists, highway=bridleway for ones available to horses
as well as walkers and highway=track for ones which is passable by
agriculture or similar vehicles.

footway:
For designated footpaths; i.e., mainly/exclusively for pedestrians. This
includes walking tracks and gravel paths. If bicycles are allowed as
well, you can indicate this by adding a bicycle=yes tag. Should not be
used for paths where the primary or intended usage is unknown. Use
highway=pedestrian for pedestrianised roads in shopping or residential
areas and highway=track if it is usable by agricultural or similar
vehicles.

A kod nas su biciklističke trake u većini slučajeva nacrtane na kolniku
koji koriste auti ili na pločniku kojeg koriste pješaci pa se lako
definiraju kao određeni tip ceste ili footway.

Nadalje

Cycleway: This tag is used to describe the specific characteristic of a
cycleway, when the cycleway is shared with another highway feature.

I ima sljedeće oznake:
cycleway=lane / opposite / opposite_lane / opposite_track / shared /
share_busway / shared_lane / sharrow / track

za detalje pogledati: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:cycleway

Bicycle: Access permission for bicycles. For values see above. Usage of
bicycle=dismount and bicycle=no will vary in different countries. If
according to local traffic rules a bicycle is no longer seen as a
bicycle when there's no one driving it, then there's no need for using
bicycle=dismount. If the local legislation still sees an undriven
bicycle as a bicycle then you may need to use both bicycle=dismount and
bicycle=no.

I ima sljedeće oznake:
bicycle=yes / designated / official / private / permissive / dismount /
destination / delivery / agricultural / forestry / unknown / no

I više označava pravo da li se smije biciklom voziti po toj površini, a
ne da li je nacrtana staza.

Također moj prijedlog je pojednostavljena verzija službenih cmjernica za
označavanje biciklističkih opcija koje se nalaze na:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Bicycle

PS.
I da sad vidim svoju grešku, cycleway=lane  je za trkke na pločniku, a
cycleway=track je za trake na kolniku.

Dakle trebamo to još razraditi.
Ali uglavnom cycleway=* označava postojanje staze, dok bicycle=*
označava prava korištenja dionica koje nisu cycleway.

Pozdrav,
Hrvoje