[Talk-it] Road book ciclistico con mappe OSM

Mer 7 Ago 2013 09:22:35 UTC

Ciao Maurizio,

Sapevo che qualcuno avrebbe sollevato la questione della licenza ;-) e devo
dire che la cosa mi ha dato qualche grattacapo. Alla fine mi sono rifatto
alle seguenti FAQ:

3c. If I make something with OSM data, do I now have to apply your license
to my whole work?

No. For example, if you have written a game or published an artistic map
which includes OSM data, only the data is covered by the license. This is
called a *Produced Work*.

However, if you make a database which includes OSM data and any additional
information (including using information to decide on OSM features NOT to
include in your database), then this would be classed as a "derivative
database" and should be made available under the Open Database License as
in 3b above.
 3d. If I use your data together with someone else's data, do I have to
apply your license to their data too?

If the two datasets are independent, no, you don't; this is a *Collective
Database*.

If you adapt them to work together (for example, by taking footpaths from
the OSM data, roads from the third-party data, and connecting them for
routing), this is a Derivative Database and so you must (as per 3b).
However, if the two datasets are matched "trivially" by, for example,
automated matching using a simple criterion such as name/locality, this is
not "substantial" and remains a Collective Database. There is a Community
Guideline<http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Open_Data_License/Trivial_Transformations_-_Guideline>on
what constitutes a trivial transformation.

Nel mio caso dati diversi se ne sono stati in DB ben distinti e non ho
dedotto informazioni dalla loro combinazione ma solo prodotto un "artistic
map" quindi direi che il tutto si inquadra come "Collective Database"  e
"Produced Work". Oltretutto non ho fatto proprio nessuna modifica ai dati
quindi non ho obblighi di rilasciare i db che ho usato visto che sono già
pubblicamente disponibili.

AFAIK la nuova licenza è stata creata apposta per poter realizzare lavori
come il mio.

C'è anche l'aspetto della licenza dello stile Mapnik che io ho creato a
partire da quello ufficiale di osm.org, in questo caso non viene
specificata la licenza da nessuna parte però molti di quelli che hanno
contribuito alla sua creazione hanno sempre dichiarato il loro lavoro
"public domain".

Alla fine i dati FVG sono quelli con la licenza di più difficile
interpretazioni ... comunque c'è chi sta lavorando per cambiarla, speriamo
bene.

Ciao,

Stefano

P.S. per causa di forza maggiore non potrò essere ad OSMIT ma vedrò di
avervi avere qualche copia.