[OSM-talk-nl] Wat mag nu wel en niet?

Jeroen Dekkers jeroen at vrijschrift.org
Fri Apr 20 09:33:10 UTC 2007

At Fri, 20 Apr 2007 02:15:44 +0200,
Stefan de Konink wrote:

> Bij een van de laatste OSOSS meetings in Utrecht is ons deze illusie in
> Nederland ontnomen. Je kunt niet iets dumpen in het publieke domein,
> omdat je niet als je rechten als auteur kunt opgeven.

Het is inderdaad zo dat je je morele rechten niet kunt opgeven. Dat
betekent niet dat het publieke domein niet bestaat. Alles waarvan de
auteur meer dan 70 jaar geleden is overleden zit in het publieke
domein. Dat is eigenlijk veel te lang, maar dat hebben we aan de
disney's van deze wereld te danken.

En praktisch gezien kan je natuurlijk de hele wereld een licentie
geven door er iets als een BSD licentie op te plakken. Dat komt
vrijwel op hetzelfde neer.

> http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Mapgenerator
> Toen de website nog up was; een uni paper. Software onder de Academic
> Free License. Vrij wel, niet zo vrij als de GPL.

Volgens mij geeft dat met de onnauwkeurigheid GPS best wel wat
problemen. Als ik JOSM een lijn door al mijn GPS punten laat trekken
dan ziet het resultaat er niet echt super uit, vooral omdat ik
regelmatig even op de stoep sta om bijvoorbeeld een straatnaam op te
schrijven.

Daarnaast krijg je ook veel meer segmenten dan je eigenlijk wilt
hebben. Want zoals ik het screenshot zie, heeft een rechte lijn dan
heel veel punten, terwijl je eigenlijk gewoon een begin en eindpunt
wilt hebben.

> Je mis een punt, alle snelwegen in Nederland zijn 'arcs'. Het gaat er om
> dat ik met 1 bezier een hele snelweg kan maken. Iets waar nu talloze
> punten voor nodig zijn. Daarnaast ziet het er bij het renderen beter uit.

Een bezier curve bestaat normaal gesproken toch ook uit talloze
punten, niet? Ik zit ook niet in diep in de materie, maar zover
begrijp ik het.

Osmarender maakt trouwens al bezier curves door de punten in plaats
van rechte lijnstukken te tekenen.

> Cairo. Maar dit is een software kwestie. Op IRC heb ik al begrepen dat
> ene 'real-time' patch niet wordt geaccepteerd. Alles wat nu gererenderd
> wordt is totaal ondoordacht en niet gebasseerd op een regio die
> aangepast is. Maar de hele regio wordt opnieuw gerenderd.

Cairo tekent geen kaarten. Cairo is een library waar software die
kaarten tekent eventueel gebruik van kan maken. En als je JOSM op gnu
classpath laat draaien dan heb je waarschijnlijk al een editor die
gebruikt maakt met cairo.

Dat betekent echter nog steeds dat er op het moment geen software is
die beter kaarten tekent. Maar als je wilt gaan proggen houdt niemand
je tegen. Ik heb nog nooit met cairo geprogrammeerd, maar als ik een
editor zou schrijven zou dat wel het eerste zijn waar ik naar zou
kijken.

Jeroen Dekkers