[OSM-talk-nl] recreatieve paden en wegen in Nederland

Rik van der Helm rik at the-quickest.com
Mon Aug 6 08:50:36 UTC 2007

> een kort vraagje: bij "niet-auto wegen" heb je "highway=track" staan en
> bij
> de beschrijving "niet opengesteld voor auto's". Ik heb altijd gedacht dat
> highway=track voor gewone onverharde (land)wegen bedoeld is, waar auto's
> in
> principe gewoon kunnen/mogen komen. Ik kon er zo even niks over vinden op
> de
> wiki (ook niet bij Proposed_features), waar heb je het vandaan?

Ik heb veel gelopen in GB en het woord 'track' (mischien is 'karrespoor'
een betere vertaling dan 'landweg') wordt specifiek gebruikt voor niet
(voor auto's) 'openbare' of 'opengestelde'  wegen. Het gaat meestal over
landbouwegen. Als je naar de plaatjes kijkt van tracktypes dan zie je
dat ook geillustreerd
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Proposed_features/grade1-5

Zodra de 'openbaarheid' van een landweg (voor auto's) duidelijk is denk
ik dat je toch gewoon moet aansluiten bij de normale weg-hierarchie
aanduiding en mbv de surface-tag (het ontbreken van) de verharding
aangeven. Veel openbare landwegen zijn ook aanmerkelijk breder dan een
gemiddeld track/karrespoor, vaak tweerichtingverkeer. Maar ik ben hier
zelf ook nog niet uit. Je zou deze wegen ook uit de highway-hierarchie
kunnen halen en er route=road van kunnen maken.

Groet, Rik